Airbus A380 under en oppvisning på Paris Air Show i 2015. Foto: Hans O. Nyborg

Flyprodusenten Airbus har litt over 12 måneder igjen av produksjonen som bygger verdens største passasjerfly. I 2021 er det slutt for giganten når det gjelder leveranser av helt splitter nye fly.

Under Dubai Air Show denne uken kom det frem at Airbus ikke har gitt opp håpet om å håndtere kjempeflyene helt. Nå skal en ny divisjon i selskapet jobbe med bruktmarkedet, for å holde liv i flyene.

Flere flyselskap har meldt at de faser ut Airbus A380 de kommende fem årene, her mener produsenten at det er rom for å sende flyene ut i bruktmarkedet til nye kunder. Så langt er tre A380 allerede gått under grabben på gravemaskinene og hugget opp, men nå skal altså fly som fases ut bli promotert med resalg.

Det er kun ett selskap som har valgt å skaffe seg en brukt A380, det er portugisiske HiFly som gjennom sitt datterselskap på Malta opererer ett fly. Dette flyet ble faset ut fra flåten til Singapore Airlines etter ti år bruk.

Airbus og den nye avdelingen skal konsentrere seg om å finne nye operatører for brukte fly, og fortelle disse hva de kan bruke flyene til. Selv om selskap som HiFly har ymtet innpå at det kan være av interesse med ett fly nummer to, er det heller sparsommelig med interesse fra andre operatører.

Av flyselskapene er det kun British Airways som frem til nylig hadde planer om å øke flåten med A380, gjennom å kjøpe brukte fly. Det var inntil selskapet fikk en ny direktør, og nå er disse planene lagt på is.

Årsaken er at det å konfigurere kjempeflyene til ens eget selskap, bytte ut alt av interiør, og en rekke tekniske installasjoner har en prislapp i dag på mellom 30 og 50 millioner dollar i følge det britiske selskapet. Da går vinninga opp i spinninga som det heter.

Det er også en av årsakene til at HiFly som kun leier ut fly på kort basis, ikke kunne ta seg råd til å fjerne luksusinteriøret i førsteklasse fra sitt fly, og erstatte dette med bare økonomiseter, som var planen.

ANNONSE
Forrige artikkelairBaltic selger fem Airbus A220
Neste artikkelNytt flyselskap i Sveits mangler 300.000 dollar for å nå oppstartsmålet