A320NEO

Å bygge om dagens Boeing 737 til 737 MAX vil trolig koste Boeing det doble av hva Airbus må belage seg på når de skal bygge A320neo.

Det er luftfartsanalytiker Robert Harned som skriver dette i en rapport for Bernstein Research. I rapporten har Harned regnet ut at den summen Boeing må ut med for å endre dagens utgave av det populære flyet vil doble seg med det antall utfordringer produsenten får.

Boeing er verdenskjent for å ha produsert sin 737 med svært så lav bakke-klaring, og planene for 737 MAX betyr at forhjulene på flyet skal strekkes og bli lengre, for å kunne få plass til nye motorer som er rundt samme størrelse som de Airbus A320neo vil ta i bruk.

Boeing har også tenkt å flytte motorene lengre farmover og oppover, noe som krever store modifikasjoner til festet for motorene og endringer rundt drivstofftankene i vingene. Utfordringene blir å sørge for at løse blader fra en motor ikke klarer å punktere drivstofftankene, skriver Harned i rapporten.

Etter de utregningen som er gjort i rapporten, vil Airbus klare med sin endring av dagens A320 å oppnå en større effektiv rundt drivstoffbesparing, enn Boeing med sin 737 MAX. Dette begrunnes ytterligere med at Airbus vil få en langt mer effektiv winglet – eller sharklet som det heter hos den europeiske flyprodusenten (vingetupp), og en bedre motorytelse med de valgene flyselskap vil ha, nemlig to forskjellige merker, i motsetning til Boeings kunder som kun kan benytte Leap X – motorene på 737 MAX.

Prisen for ett fly vil også komme Airbus-kundene til gode, prisen for en A320neo vil klart bli langt lavere enn for en Boeing 737 Max ettersom kostnadene ved produksjon for Boeing vil bli langt høyere per enhet.

Boeing 737 Max