Flyprodusentene Airbus og ATR har valgt å gå sammen om satsning på bærekraftig drivstoff, sustainable aviation fuel (SAF). Satsningen skal først og fremst konsentrere seg om regionen rundt Toulouse i Frankrike der de to produsentene holder til.
I følge en felles pressemelding har EU vedtatt at produksjonen av SAF må økes kraftig i tillegg til bruken, og de to produsentene har satt seg mål som overgår de målene EU har satt seg.
–Gjennom Frankrike 2030 investerer den franske regjeringen 1,2 milliarder euro for å utvikle et franskprodusert lavkarbonfly innen 2030. Det støtter også utviklingen av SAF, basert på nasjonalt veikart som tar sikte på å akselerere utrulling av bruken, og å legge grunnlaget for en produksjonsvei. Dette drivstoffet er den raskeste løsningen mot karbonnøytral luftfart. Denne regionale avtalen for å øke produksjonen, bruken og utviklingen er derfor spesielt nyttig og viktig, sier Etienne Guyot, prefekt for Occitanie-regionen.
Både Airbus og ATR skal delta i prosjekter for å øke produksjonen, og ikke minst mengden SAF som benyttes per flyvning.
–For å ta opp utfordringene knyttet til overgangen til lavkarbon luftfart, er involvering av alle aktører i økosystemet vårt nødvendig. Dette er det grunnleggende prinsippet i den ambisiøse erklæringen for SAF i Occitanie-regionen som vi har undertegnet sammen i dag. Det vil bidra til å skape en regional produksjonsvei, som vil spille en ledende rolle både i Frankrike og i Europa. Denne typen bærekraftig drivstoff, som muliggjør en betydelig reduksjon av karbonutslipp og kan brukes allerede i dag, vil spille en kritisk rolle i avkarboniseringen av lufttransport på kort og lang sikt sier Guillaume Faury som er direktør for Airbus.
SAF har en brøkdel av karbonavtrykket i forhold til det tradisjonelle Jet A1-drivstoffet som er normalt å bruke.