Koronaviruset har rammet luftfarten hardt, og flyprodusentene blør om dagen. Nå velger den europeiske flyprodusenten Airbus å skrote planene for å bygge et elektrisk hybrid-fly, kalt E-Fan X.

Byggingen av flyet skulle skje i samarbeide med motorprodusenten Rolls-Royce, og ble lansert i 2017 som et felles prosjekt i målet med å få flybransjen elektrisk.

Det er EU som har laget en plan for utvikle nye stillegående flytyper som driftes delvis av elektrisk kraft, og målet har vært å få disse flytypene inn i trafikk innen 2050.

Det første E-Fan X-fly skulle etter planen ha fløyet for første gang i 2021. Flyet skulle bygges etter samme modell som Aerospace BAe 146, og skulle ha to Siemens 2 MW (2700 hp) elektriske motorer.

Den franske avisen Le Figaro skriver at Airbus aldri hadde planer om å masseprodusere flytypen, men at prosjektet skulle være en inspirasjon til at flyprodusentene kunne tenke elektrisk kraft i fremtiden.

Nå er prosjektet skrotet og avsluttet 1. mai.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no