Den europeiske flyprodusenten sliter ikke bare med å selge Airbus A380, og med å få levert ut nok A320neo-fly, i tillegg er det leveranseproblemer med den militære flytypen Airbus A400.
I 2018 utleverte produsenten 17 slike fly til land som hadde flyet i bestilling. Det er en nedgang på to fly i året i forhold til 2017.
Nå har produsenten gått flere runder med myndighetene i Belgia, Frankrike, Tyskland, Spania, Tyrkia, Storbritannia og Luxembourg for å få endret på kjøpsavtalene når det gjelder antall nye fly som skal leveres hvert år.
Landene som har flyet i bestilling har blitt enige om å godkjenne at Airbus kun leverer ut åtte slike fly i året, av totalt 170 som er i bestilling fra disse landene. Det inkluderer også Malaysia som er eneste kunde utenfor Europa.
Fra og med 2020 vil Airbus dermed redusere produksjonen av A400 for å kunne sikre produksjonen frem til år 2030 og holde fokus oppe på kvalitet og feilfrie fly.
Airbus A400M er et fire-motors turboprop fly, designet av EADS for å møte kravene fra europeiske nasjoner for militærfly. Flyet fløy første gang i desember 2009, mer enn et år senere enn planlagt. Syv NATO-land og Malaysia har bestilt A400M.