Foto: Hans O. Nyborg

Når IAG og British Airways la inn en ordre på opp mot 42 Boeing 777-9 i februar, satt ledelsen i salgsavdelingen i Airbus og spurte seg selv hva de hadde gjort feil.

Fredag kom det frem opplysninger om at Airbus konkurrerte mot Boeing om å levere flere langdistansefly til IAG og det britiske flyselskapet. Til Flight Global sier Alex Cruz i British Airways at Airbus ikke var i nærheten av prisene til Boeing en gang.

For mens Airbus ville tilby en pakke bestående av både nyproduserte og brukte Airbus A380, kom Boeing opp med priser og fakta rundt sine Boeing 777-9 som lå langt unna det den europeiske produsenten kunne matche.

Utfordringen for British Airways ved kjøp av brukte Airbus A380 var kostnaden på å bygge om flyene, samt innrede flyene på nytt etter forrige eiere. Prisen for dette ville ligge på tett opp mot 50 millioner amerikanske dollar. Dermed er flyene priset ut av markedet med tanke på alder, og at A380-flyene bruker langt mer drivstoff enn de nye Boeing 777-9.

Å bygge om og innrede Airbus A380 i to etasjer har en så høy kostnad at en like gjerne kunne kjøpe nye fly, legger direktøren fra BA til.