Foto: Hans O. Nyborg

Klimaforkjempere og en lang rekke av verdens land snakker stadig om elektriske fly, og hydrogen baserte fly innen kommersiell flytrafikk. Denne uken kunne den europeiske flyprodusenten Airbus helle litt kaldt vann ned over ryggen på de som håpet at dette var en kort distanse.

Tradisjonelle fly med ordinært drivstoff vil være i bruk til minst 2050 sier produsenten. Det kom frem under et videomøte mellom produsentene og EU sist torsdag.

Både Airbus og Boeing planlegger å bygge nullutslipps-fly innen 2035, men dette er mindre regionale fly tilsvarende dagens ATR-fly. For mens flere klimaforkjempere hadde håpet at Airbus nye A320- erstatter som skal være klar på starten av 2030 skulle bli nullutslipps, ser produsenten at dette ikke kommer til å skje.

Årsaken er at utviklingen ikke går så raskt, og at i perioden 2020 til 2030 vil flyselskapene kjøpe fly som flyr med tradisjonell drivstoff, disse vil bli benyttet frem til 2040 minst, og mulig lengre. Teknologien for at fly i størrelsen som et Airbus A350 med nullutslipp, kommer ikke til å se dagens lyd før tidligst i 2035-2040. Leveranser er da først mulig en gang etter dette.

Det betyr at mange av de fremtidige flyene som bruker tradisjonelt drivstoff vil være rundt i markedet i 2050.

Flyprodusenten er ikke like fokusert på at flyene skal bli elektriske som det klimaforkjempere er. Både Airbus og Boeing følger nå hver sine veier på å få flyene over på hydrogen og bruk av gassturbiner.

Bruken av miljøvennlig drivstoff (SAF) er noe Airbus jobber med i forhold til sin A320. Innen utgangen av 2021 skal produsenten fly en testmaskin på 100 prosent SAF. Men dette er ikke fremtiden sett at dette tar tid å produsere, og tilgangen er for dårlig. Airbus jobber videre med hydrogenplanene som de håper vil være en ny type drivstoffkilde fra 2050.