Flyprodusenten Airbus har sett seg nødt til å kutte i produksjonskostnadene av flytypen Airbus A220, tidligere Bombardier C-serien.

Nå skal produsenten gå flere runder med leverandørene av deler som utgjør flyet. Over de neste to årene skal kosten på å produsere flyene reduseres med en femtedel.

I følge Airbus må kosten ned og farten opp i produksjonen av flyene. De siste 15 månedene har produsenten ansatt over 700 nye ansatte på fabrikken i Quebec i Canada. Dette for å få opp farten og antall fly i produksjonen. Men fortsatt er selve delene som utgjør flyet alt for kostbare i forhold til hva som blir resultatet i andre enden etter at flyet er solgt og nedbetalt i produksjonen.

Det er nå 2700 personer som jobber med å bygge flyene i Canada.

For Airbus handler det nå om å få ned kosten, finne nye kunder og øke produksjonen slik at Airbus A220 blir et fly produsenten tjener penger på. Den europeiske produsenten jobber også aktivt med å få opp muligheten for at flyet kan legge bak seg en enda lengre distanse enn i dag, noe flyselskapene som kjøper A220 etterspør.

Totalt er det 428 bestillinger inne hos Airbus for flytypen.