Det italienske flyselskapet Alitalia har inngått kontrakt med WheelTug om 100 enheter for sin Airbus A320 flåte.
WheelTug-systemet er et system som installeres på flyets nesehjul og får strøm fra APU-systemet, og gjør at flyet kan takse på egenhånd både forlengs og baklengs.
Teknologien som er nokså ny vil gi en besparelse på rundt 80 % av drivstoff for flyene som får dette påmontert, og har etter en rekke tester gitt klare indikasjoner på at selskapene som benytte dette får en sterkt redusert kostnad.
Alitalia blir lanseringskunde for systemet på Airbus A320 flytypen. Fra før har El-Al lansert systemet for Boeing 737.
For flyselskapene betyr det også en reduksjon i kostnader for at bakkeselskapet skal taue flyet ut fra parkering til startposisjon. I utgangspunktet blir hvert fly med systemet montert, helt uavhengig av tauetraktoren som det må beytte i dag.
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988.
E-post: hansolav@hangar.no