Foto: Hans O. Nyborg

Det er det nederlandske flyselskapet KLM som får den aller siste Boeing 737 i Next Generation-serien som blir produsert av flyprodusenten Boeing.

I utgangspunktet var det Skymark, et japanske flyselskap som fikk æren av å få det aller siste Boeing 737 NG, et Boeing 737-800, som Boeing skulle produsere. Men slik gikk det ikke, for under transport av flykroppen som skulle opprinnelig bli bygget som det siste flyet KLM hadde i bestilling, ble det oppdaget at det var noen som hadde skutt hull i flyskroget under transport.

Flyskrogene transporteres på togvogner fra Wichita, Kansas, der det produseres, til Renton i Seattle hvor flyene settes sammen.

Det var ved ankomst til Renton at det ble funnet kulehull i skroget, noe som tydelig har skjedd under transport. Men det var ikke alt som hadde skjedd med det som var serienummer 63624, når Boeing skulle inspisere flykroppen før det ble sendt inn i produksjonshallen, ble det oppdaget at hullene som var boret i selve skroget, der vingene skal festes, var boret etter en mal som var tilpasset MAX-flyene.

Det betyr at flykroppen ikke kunne benyttes til flyet som skulle til KLM, da dette måtte destrueres.

Dermed måtte det bestilles opp et ekstra skrog, som dermed blir det aller siste som ble produsert hos Boeing i 737 NG-serien, et Boeing 737-800. Mens det opprinnelige skroget hadde linjenummer 7542, fikk dermed det aller siste skroget som ble produsert på nytt, et helt unikt linjenummer : 7442A, som er svært uvanlig at produsenten gjør.

PH-BCL er det siste Boeing 737NG-flyet som dermed skal leveres til et selskap, og det blir til KLM i Europa. KLM får trolig overlevert dette flyet i løpet av ukes tid.

Kilder: World Aviation News

ANNONSE
Forrige artikkelKan miste hørselen i løpet av sekunder
Neste artikkelSatser på flere Tyrkia-reiser fra Vestlandet