Det meste er klart for avgang på Stockholm Arlanda søndag ettermiddag. Første avgang med SAS siste 737 i kommersiell tjeneste er klar, Hangar.no er med på denne siste turen.
Vi tok en prat med Tonje Sund som er pressesjef i selskapet, få timer før det hele skal gjennomføres fra gate D11 på Terminal 5.
-Det er en stor merkedag dette for oss i SAS. Det er selvsagt den dagen vi sier farvel til Boeing 737 som flytype, men samtidig er det også at vi markerer overgangen til en enhetsflåte med Airbus A320neo. Vi ser nå at vi vil kunne på mellom 18 og 32 prosent mindre CO2 utslipp ved å bytte til neo-variantene. Vi sier farvel til en arbeidshest i 737, men det er for oss et viktig steg over i fremtiden med mindre utslipp, sier pressesjef i SAS Tonje Sund til Hangar.no.
Effekten av å gå over til enhetsflåten er noe SAS har jobbet med i lengre tid, og som nå er planlagt å skulle gi en solid effekt på flere plan fremover.
-Boeing 737 har vært med oss lenge, men det er kostbart å både holde opplæring og vedlikehold av flere typer fly fra ulike produsenter, så ved å satse på en enhetsflåte får vi en god gevinst ut i andre enden. På sikt er planene nå en helt ren Airbus-flåte for SAS ettersom det gir effektivisering på vedlikehold og opplæring av mannskap, sier Sund.
Dagens LN-RRB som er den siste Boeing 737 i kommersiell drift hos SAS har gjort unna en god arbeidsøkt hos flyselskapet.
-Dette flyet har faktisk fløyet i over fire år og åtte måneder hva angår antall timer i luften, til sammen 1760 dager, og har gjennomgått 31499 cycles, altså landinger og avganger, legger Sundt til.
Dette siste flyet er godt kjent for nordmenn spesielt.
-Flyet har hatt flyvninger over hele Europa, men flest flyvninger er det for maskinen mellom Oslo og Trondheim. I tillegg har flyet blitt brukt til å evakuere nordmenn ut av Afghanistan. Det er et fly som har vært med på mye i SAS historien.
På dagens flyvning skal alle passasjerene få reise i SAS Pluss, og flyselskapet har valgt å legge inn noen overraskelser underveis.
-Vi er 141 ombord på denne siste flyvningen, alle får SAS Pluss med servering av forfriskninger og noe å bite i. Det blir også flere overraskelser ombord. Vi har også med oss en kollega som traff sin kjære ombord på LN-RRB, de er nå gift og de er begge med ombord i dag så det er litt artig for oss, forteller Tonje Sund.