Hangar.no
Komponentene lagt ut i Havarikommisjonens hangar. Foto: SHT

Alta: Funn på ulykkesstedet får Airbus til å kreve inspeksjon av helikoptertyper

Havarikommisjonen har i dag gått ut med de første opplysningene rundt helikopterulykken i Alta 31. august. Funn på ulykkesstedet har fått produsenten Airbus til øyeblikkelig å be alle operatører av flere typer helikoptre inspisere disse.

Havarikommisjonen skriver i en pressemelding at de første detaljerte undersøkelser av komponentene fra Airbus Helicopters AS 350 B3e, LN-OFU som ble brakt til Havarikommisjonens lokaler har blitt gjennomført tirsdag. Undersøkelsene gjøres med bistand fra den franske havarikommisjonen (BEA) og tekniske rådgivere fra helikopterfabrikanten Airbus Helicopters og motorprodusenten Safran Helicopter Engines.

Foreløpige funn knyttet til aksel-forbindelsen mellom motoren og hovedgirboksen har resultert i at Airbus Helicopters nå utgir en «Emergency Alert Service Bulletin (EASB)» hvor det bes om en umiddelbar inspeksjon av alle nyere helikopter av typen AS350, AS550 og EC130. Airbus Helicopters karakteriserer inspeksjonen som en «føre var»-inspeksjon for å ivareta luftdyktigheten til helikoptertypen.

Helikopteret som havarerte hadde fløyet knapt 73 timer fra det var fabrikknytt. Havarikommisjonen har ingen indikasjoner på at helikopteroperatøren, Helitrans AS, har utført arbeid utover foreskrevet visuell inspeksjon i det nevnte området.

Undersøkelsene av ulykkeshelikopteret er ikke avsluttet, og Havarikommisjonen har foreløpig ikke fastslått hvorvidt svikt i aksel-forbindelsen mellom motor og hovedgirboks har bidratt til ulykken. For å få en fullstendig forståelse av ulykken vil Havarikommisjonen sammenholde all informasjon fra undersøkte komponenter, eventuelle data fra lagringsenhet, ulykkessted, vitner og andre som har vært involvert i produksjon, vedlikehold og drift av helikopteret.

Minneenheten fra helikopterets lagringsenhet er fortsatt til undersøkelse. Enheten var mer varmeskadd enn første observasjon indikerte heter det i pressemeldingen.

Andre nyheter

Passasjerer måtte holde nødskliene på bakken under evakuering – Holdt på å blåse bort

Hans Olav Nyborg

Convair-fly styrtet under landing – Startet karrièren hos SAS i 1957

Hans Olav Nyborg

Brann i Airbus A321 hos British Airways var oljelekkasje

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer