Amsterdam Schiphol flyplass er igjen i vinden og det med en oppsiktsvekkende økning i flyplassavgifter kommende år. Ledelsen har gått inn for at avgiften skal økes til 14,8 prosent, mens det tidligere i år var signalisert en økning på 12 prosent.
–Tilleggsøkningen er nødvendig på grunn av tapte inntekter i 2022, da det var mindre flytrafikk. Ved inngangen til 2022 var det fortsatt noen reiserestriksjoner på plass på grunn av COVID-19, og flyselskapene opererte færre flyvninger enn planlagt. Mangel på sikkerhetspersonell førte også til reduksjon i flyreiser, men Schiphol har ikke tatt med den estimerte andelen av det i beregningen, heter det i en pressemelding fra Schiphol.
Videre heter det at ettersom flyplassen har hatt lavere avgifter i årene fra 2016 til 2019, er det på tide å betale tilbake som det fremgår i pressemeldingen;
–Fastsettelsen av flyplassavgifter på Schiphol er strengt regulert av lovverket. Enkelt sagt har Schiphol ikke lov til å tjene penger på flyplassavgifter. Hvis det Schiphol tjener i flyplassavgifter overstiger kostnadene som påløper ved å tilrettelegge flyselskapene, avregnes tilleggsinntektene (‘gitt tilbake’ til flyselskapene). I så fall er flyplassavgiftene for det påfølgende året lavere. Dette skjedde for ikke så lenge siden, mellom 2016 og 2019.
Motsatt betyr dette også at Schiphol gjør opp differansen når kostnadene overstiger inntektene fra flyplassavgiftene. Foruten pandemiårene, var siste gang dette skjedde i 2014. Likevel er Schiphols flyplassavgifter fortsatt konkurransedyktige sammenlignet med andre internasjonale knutepunkter.
Den kraftige økningen i flyplassavgifter kommer på toppen av alle kuttene i slot og flyavganger som flyselskapene må gjennomfør i løpet av 2024 og 2025.
Flere flyselskap har valgt å også protestere på den store økningen i avgiften som blir en regning selskapene må sende videre til passasjerene skriver NL Times.