Foto: Hans O. Nyborg

Antallet flyforsinkelser og kanselleringer stabiliserer seg

Ferske flydata viser at antallet kanselleringer og forsinkelser flater ut etter flere års økning. Under første kvartal 2019 ble 14 500 flyvninger i Norge enten kansellert eller forsinket, noe som rammet 1,7 millioner passasjerer.

Antallet flyforsinkelser og kanselleringer i eller fra Norge i første kvartal 2019 er svært høyt sammenliknet med tilsvarende periode for fire år siden, ifølge flydata innhentet av erstatningsselskapet AirHelp. I Q1 2015 var 53 430 av totalt 68 430 flyvninger mindre enn 15 minutter forsinket, noe som gir en punktlighetsstatistikk OTP (On Time Performance) på 78 prosent. I første kvartal 2019 var 50 660 av totalt 67 940 flyvninger innenfor punktlighetsgrensen – noe som tilsvarer 74,5 prosent OTP. Flyforstyrrelsene rammet hele 1,7 millioner passasjerer i første kvartal 2019, mot ca. 1,25 millioner passasjerer i samme periode i 2015.

Sammenliknet med fjoråret ser det likevel ut til at forsinkelsene og kanselleringene har stabilisert seg. I Q1 2018 ble 13 850 flyvninger enten kansellert eller forsinket, noe som ga en On Time Performance på 74,2 prosent.

– Selv om det er et stykke opp til punktligheten i 2015, tyder tallene på at det totale antallet forsinkelser i flytrafikken er i ferd med å flate seg ut. Det er selvsagt gode nyheter for flypassasjerene, sier landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson.

Samtidig er flyselskapene inne i en negativ trend, forteller Hermansson.

– Det som er mer bekymringsfullt, er at den totale erstatningssummen som flyselskapene skylder sine passasjerer har økt med hele 57 prosent fra Q1 2015 til Q1 2019. I klartekst betyr dette at vi ser flere tekniske feil, personalbrister eller andre faktorer som flyselskapene selv har skylden for. I disse tilfellene har passasjerene krav på erstatning etter rettighetsreglene EC261, sier Hermansson. 

– I dag har flypassasjerer krav på opp til 600 Euro i erstatning ved kanselleringer og forsinkelser på over tre timer, men bare et fåtall av de 131 000 norske passasjerene som har krav på erstatning i Q1 2019, ser noe til disse pengene, avslutter Andreas Hermansson i AirHelp.

ANNONSE
Forrige artikkelBoeing trenger mer tid for å fikse 737 MAX programvare
Neste artikkelDansk flyplass måtte beklage feil navn på ukrainsk hovedstad