Den europeiske flyprodusenten Airbus har valgt å legge sitt nye utviklingssenter for hydrogenfly, Zero Emission Development Centre (ZEDC) til Storbritannia. Med etableringen av et slikt senter satser produsenten på å kunne starte utviklingen av de nye hydrogenbaserte flyene som skal være i trafikk innen 2035.
Flyene skal inngå i konseptet ZERO hvor Airbus har valgt å gå for en hydrogenbasert teknologi som fremdriftskilde på samtlige av de større passasjerflyene, med utgangspunktet fra A319 og opp til A350.
Den britiske regjeringen har nylig bevilget 685 millioner britiske pund til Aerospace Technology Institute (ATI) fordelt på de neste tre årene, for utvikling av metoder for nullkarbonsutslipp og ultralave utslippsfly.
Ved hjelp av teknologiske baser i de fire hjemlandene til Airbus skal alle krefter nå settes inn på at det nye utviklingssenteret skal komme i mål med hvordan hydrogen skal benyttes, hvordan motorene skal fungere og hvilken størrelsesgrad flyene kan ha uten tradisjonell drivstoff som fremdriftsmiddel.
Airbus skal ha klart det nye senteret i løpet av andre halvdel av 2023, og testflyvninger med hydrogen skal være klar fra 2026, med sikte på å kunne bli fullskala produksjon innen 2033.
Airbus har sammen med AIRTech også åpnet ett nytt produksjonssenter i Filton i Storbritannia der fremtidens vinger, landingshjul og drivstoffsystemer skal utvikles i samarbeide med Zero Emission Development Centre (ZEDC).