Avinor og Tromsø lufthavn kunne åpne den nye terminalen på 10.000 kvadratmeter tirsdag. Med nye serveringssteder, innsjekkingsområde og bagasjehåndtering er Tromsø lufthavn rustet til å ta i mot enda flere turister.
– Dette er en stor dag for Tromsø, Avinor og også for hele landsdelen. Jeg er glad for å kunne delta på åpningen av en effektiv og moderne terminal, som vil de de reisende en lagt bedre passasjeropplevelse. Med den sterke økningen vi har sett de siste årene i utenlandstrafikken, er denne åpningen spesielt etterlengtet og gledelig. Den nye terminalen vil ivareta den stadig økende etterspørselen og befeste Tromsøs posisjon som en arktisk hovedstad, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Antall utlandsruter til Tromsø har eksplodert: fra 11 utenlandsruter i 2020 til 37 i 2024.
Tromsø-Oslo er en av Norges mest trafikkerte ruter, med over en million passasjerer årlig.
– Tromsø lufthavn har blitt flaggskipet i ruteutviklingen til Avinor. Det er stor etterspørsel fra flyselskapene etter nye ruter til Tromsø. Det kommer ikke av seg selv. Byen, politikere, næringsliv, Visit Tromsø og Avinors ruteutviklere har jobbet sammen for å skape og markedsføre Tromsø som en attraktiv reisedestinasjon sier konserndirektør regionale lufthavner i Avinor, Anders Kirsebom.
For liten for fremtidsplanene
Men allerede når terminalen nå er offisielt åpnet etter utvidelsen, er det i praksis for liten. I hvertfall sett ut i fra de planene Avinor har hatt som en langtidsstrategi for Tromsø lufthavn.
– Da vi startet utbyggingsprosjektet i 2016, så vi ikke for oss en så kraftig vekst. Derfor er vi nødt til å gjøre ytterligere kapasitetstiltak i årene som kommer sier Kirsebom.
Ettersom interessen for Tromsø og regionen har vokst kraftig hos utenlandske flyselskap, er Avinor nå bakpå i forhold til planene som er lagt for utvidelser og oppgraderinger av flyplassen. Stadig flere av flyselskapene velger å legge ruteflyvninger til Tromsø om sommeren. Som en konsekvens har Avinor denne sommeren hatt en rekord i antall ruter til Europa.
– Vi har en tydelig strategi med å øke interessen for Nord-Norge gjennom å etablere suksessfulle vinterruter til Tromsø. Denne interessen vil vi, sammen med Visit-Tromsø, jobbe for å utvide til flere sesonger for bedre å kunne utnytte kapasiteten i Tromsø som et helårsprodukt. Vårt hovedfokus for Tromsø er derfor å utvide eksisterende ruteportefølje, snarere enn å tiltrekke oss nye, sier Kirsebom.
Avinor har også en masterplan for hvordan Tromsø lufthavn kan utvikles videre.
– I disse planene ligger det inne kapasitetsutvidelser og utbygging som gjør at flyplassen kan håndtere opp mot 3,5 millioner passasjerer årlig. Vi vil løpende vurdere hvorvidt vi skal gå i gang med ytterligere detaljplanlegging av dette prosjektet. Det må selvsagt også ses i sammenheng med Avinors samlede økonomi og øvrige behov, sier Kirsebom.
Ikke uten protester
Åpningen av den nye terminalen ble ikke gjort helt uten protester. En gjeng med bestemødre for klima hadde tatt oppstilling i den nye terminalen med bannere og en klar beskjed til Nygård om å satse på ny jernbane nå.
Samferdselsministeren var sporty nok til å møte bestemødrene og var klart enig i at vi må verne om klima og redusere utslippene.
-Jeg er også helt ening i at vi må ha fokus på klima og det er nettopp derfor vi jobber fremover for å få til en utslippsfri luftfart, kunne Nygård fortelle fremmøtte journalister. Noen ny jernbane nordover kunne ikke ministeren love de fremmøtte demonstrantene.