Det er 12. gangen reisearrangøren vinner utmerkelsen, som anses som en av de mest prestisjetunge i norsk reiselivsnæring.
– At vi vinner denne prisen nok en gang gjør meg utrolig stolt og veldig ydmyk. Det er uten tvil en hyllest til alle våre dyktige og engasjerte ansatte, som hver eneste dag gir alt for Apollos gjester og samarbeidspartnere, sier Erik Haug, administrerende direktør i Apollo Norge.
Det var under gårsdagens Grand Travel Awards at reisearrangøren for imponerende 12. gang på femten år ble kåret til Norges beste pakkereisearrangør. Apollosjefen legger derimot ikke skjul på at prisen føles ekstra spesiell i år: Etter flere år preget av restriksjoner og uroligheter i verden er nemlig reiselysten endelig tilbake på topp, samtidig som behovet for trygghet fortsatt råder. Det har gitt den tradisjonelle pakkereisen et trendene oppsving, og i 2023 var en stor andel av Apollos reisende helt nye kunder.
Samtidig har reisearrangøren de siste årene jobbet strategisk med å utvikle satsingen på egne skreddersydde konsepthoteller og såkalte «moderne pakkereiser», som kombinerer rutefly med Apollos egne hoteller. Dette, kombinert med Apollos unike, lokale tilhørighet både på reisemålene og her hjemme, er også noe Haug løfter frem som avgjørende suksessfaktorer. Helt siden oppstarten har reisearrangøren satset stort på distriktene, og er i dag den eneste av charterarrangørene som flyr direkte fra hele 14 flyplasser i Norge.
– Apollo ér distriktene. De er en stor del av vårt DNA og en helt avgjørende faktor til vår suksess. Derfor betyr det også enormt mye for oss å vinne denne prisen, for den viser at vi har vært dyktige til å ivareta verdifulle samarbeid med lokale byråer og flyplasser, og imøtekomme lokale behov. Det kan vi ikke være annet enn stolte av – og det skal vi heller aldri slutte med, lover han.
Sist, men ikke minst, gratulerer Apollosjefen også konkurrenten Ving. I år ble det nemlig for første gang delt førsteplass mellom de to reisearrangørene.
– Vi er heldige som har så dyktige konkurrenter. Det gjør oss bedre, og gagner ikke minst de norske reisende. Jeg er derfor ikke bare stolt av Apollo, men av hele bransjen generelt. År etter år har mange forsøkt å spå pakkereisens død, men her står vi – sterkere enn noen gang, avslutter han.