Flyprodusenten ATR har inngått et utvidet samarbeide med Pratt & Whitney Canada om å utvikle motortypen PW127 for å kunne fly med 100 prosent SAF – Sustainable Aviation Fuel, miljøvennlig drivstoff innen 2025.
-Samarbeidet vårt med ATR vil være i gang gjennom 2023 og 2024 og bygger på vår nylige 100 % SAF-testflyvning med Braathens Regional Airlines, som var den først ut for den regionale luftfarten, sammen med vår innsats for å kontinuerlig forbedre effektiviteten til flymotorer, har SAF en kritisk rolle å spille på reisen for å nå luftfartsindustriens mål om netto-null CO2-utslipp innen 2050. Mens alle Pratt & Whitney Canada-motorer allerede er sertifisert for 50 % SAF-blandinger i mer enn et tiår, og sikrer klarhet til å operere med 100 % SAF-blandinger i fremtiden, vil samarbeidet nå tillate oss å maksimere potensialet for avkarbonisering, sier Anthony Rossi, direktør for Sales and Marketing, Pratt & Whitney Canada.
I juni 2022 gjennomførte ATR, Pratt & Whitney Canada og Braathens Regional Airlines i fellesskap en vellykket flytest på et ATR 72-600-fly med begge PW127M-motorene drevet utelukkende med SAF.
ATR har som mål å oppnå 100 % SAF-sertifisering for sine ATR 42 og 72 fly innen 2025.
-Det er vårt kollektive ansvar som industri å fortsette å ta grep for å sikre at de viktige forbindelsene som tilbys av flyene våre over hele verden drives bærekraftig. Vi har nylig demonstrert med våre samarbeidspartnere, Braathens Regional Airlines og Pratt & Whitney Canada, at ATR-fly er SAF-klare. Nå må vi fortsette å slå oss sammen for å øke SAF-tilgjengeligheten, som en del av vår felles reise mot netto-null, sier Nathalie Tarnaud Laude, ATRs administrerende direktør.
Flyprodusentens ATR 42-600S er i rute når det gjelder å kunne operere på SAF, og vil kunne operere på kortbaner ned til 800 meter. I følge produsenten vil den rette typen SAF kunne redusere karbonavtrykket med 99 prosent.