Flyselskapet Virgin Australia har satt to av sine fly på bakken som følger av at det er oppdaget bruk av falske flydeler på flyene. Mandag kunne flyselskapet bekrefte at to Boeing 737-800, VT-VUT og VT-YFR, skal begge ha fått installert reservedeler som kommer fra det nå skandalerammede britiske selskapet AOG Supplies.

Et lavtrykksturbinblad på VH-VUT, en Boeing 737-800, ble skiftet ut forrige uke og må nå fjernes etter at flyselskapet ble varslet om de falske dokumentene som medfulgte delene. Dette trodde flyselskapet var det eneste flyet med uautoriserte flydeler som var i selskapets flåte, men nå har det også blitt avdekket at selskapet har funnet en uautorisert tetning på en indre høytrykksturbindyse på VH-YFR som har blitt skiftet ut. Dette flyet er fortsatt under vedlikehold i Brisbane, hvor delen nå er blitt fjernet skriver WA Today.

-Vi bruker en svært streng tilnærming til vedlikehold for å sikre at sikkerhetsstandarden vår opprettholdes, sier en talsperson fra Virgin Australia til avisen.

AOG er blitt avslørt for å ha solgt deler som er falske og som kommer med falske dokumenter.

Flere andre flyselskap har også oppdaget bruken av denne type falske deler og deler uten rett dokumentasjon. Blant annet det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines som har måtte fjerne to deler fra en Boeing 737 denne måneden etter å ha sjekket hvor delene stammer fra.

Motorprodusenten CFM International har startet rettslige skritt mot AOG i Storbritannia denne måneden etter å ha avdekket at 68 av deres flymotorer angivelig var utstyrt med falskt sertifiserte komponenter. AOG-dokumentasjonen indikerer at delene var nye, men CFM hevder at teknikerne deres har sagt at de tydelig er brukt. European Union Aviation Safety Agency har siden fastslått at delene ble levert med et forfalsket autorisasjonssertifikat, som er dokumentet som avgjør om en del er trygg å fly.

ANNONSE
Forrige artikkelApollo setter opp ekstrafly til Samos
Neste artikkelSunClass har lagt ut Airbus A330 for salg