Oslo Lufthavn og Avinor er sammen med Worldwide Flight Services (WFS) eninge om å trekke seg fra en internsjonsavtale om etablering av et sjømatsenter på Gardermoen.

I følge en svært kort og lite forklarende pressemelding skriver Avinor at WFS har under prosjektutviklingen kommet med endringer som ikke lot seg implementere under det anskaffelsesregelverket Avinor må følge.

– Vi vil nå vurdere om, og hvordan, det best skal tilrettelegges for sjømateksport over Oslo lufthavn sier kommunikasjonssjef i Avinor, Kristian Løksa, er alt som kommuniseres fra Avinor om saken.

Det var i 2016 at Avinor kunne melde at det var inngått et samarbeide med de største eksportørene innen sjømatnæringen hvor en mulighetsstudie for å tilrettelegge for et 15 000 kvadratmeter stort og verdensledende sjømatsenter for flyfrakt skulle settes i gang, med industrialiserte fasiliteter som kan møte fremtidig vekst og legge til rette for handel og verdiskapning i havbruksnæringen. Dette vil være viktig for norsk eksportnæring og spille en svært viktig rolle for at Norge skal kunne nå eksportmålene for sjømatnæringen i fremtiden.

– Den nåværende direkte flykapasiteten ut fra Norge klarer ikke å dekke opp for den økte etterspørselen etter fersk sjømat til Asia og Nord-Amerika. Daglig eksporteres nesten 600 tonn norsk sjømat som flyfrakt ut i verden. Kun 30 prosent av dette går med fly ut fra Oslo Lufthavn, mens resten kjøres med lastebil ned til Europa for flyforbindelser til Asia og Nord Amerika. De største aktørene i norsk eksportnæring ønsker fremtidsrettede fasiliteter ved Oslo Lufthavn, som kan ivareta den fremtidige veksten, sikre topp kvalitet på produktet og legge enda bedre til rette for eksporten av norsk sjømat, sa konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen den gang.

 

ANNONSE
Forrige artikkelIcelandair vurderer A321neo
Neste artikkelSjåfør arrestert etter å ha kjørt tankbil inn i Dash 8-fly