Foto: Hans O. Nyborg

Butikkene er ved flyplassene i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Ålesund, Tromsø, Bodø, Harstad/Narvik, Molde og Kristiansund.

Verdien av kontrakten estimeres til rundt 30 milliarder NOK, cirka 3 MRD euro, i omsetning gjennom hele kontraktsperioden, som strekker seg fra 2023 til 2027.

-Vi har vært svært fornøyd med dagens driver Travel Retail Norway. Nå ønsker vi å gå ut i det internasjonale markedet for å sikre at vi framover får de beste betingelsene og de beste butikkene, forklarer konserndirektør for kommersielt område i Avinor, Joachim Lupnaav Johnsen.

Inntektene fra tax-free-butikkene er et viktig fundament for Avinors økonomi, og har tradisjonelt utgjort rundt 28 prosent av Avinors årlige inntekter.

– Ved å samarbeide med verdens beste og mest effektive operatører, sikrer vi et økonomisk grunnlag som gjør at vi kan utføre vårt samfunnsoppdrag og drifte vårt flyplassnettverk også i årene som kommer, avslutter Johnsen.

Unik posisjon også etter pandemien
Tax-free har en unik posisjon i den norske befolkningen, og den norske befolkningen er svært kjøpesterk. Spesielt salg på ankomst fra utlandet er populært, på Oslo lufthavn står dette for over halvparten av salget.

Pandemien har selvsagt påvirket tax-free omsetningen negativt, som følge av den markante passasjernedgangen. Trafikkutviklingen avhenger av reiserestriksjoner, smittesituasjon og ikke minst vaksine. Avinors langsiktige scenarioer for utenlandstrafikk viser en sterk økning i 2022, og at man når 2019-nivået i perioden rundt 2024/2025.

ANNONSE
Forrige artikkelWiderøe lanserer sommerruter for 2021: satser på Lofoten
Neste artikkelFørste Boeing 777F til China Airlines