Flyselskapet SAS skal være i full krangel om bruken av en av selskapets Airbus A350-900 fly. Det er flyet som var det første til å bli levert til selskapet SE-RSA, som står parkert på København Kastrup, det nå er konflikt rundt.
Det skriver Dagens Næringsliv. Som Hangar.no kunne melde om mandag har SAS nå kun tre aktive Airbus A350 igjen i flåten.
| LES: KUN TRE AIRBUS A350 IGJEN I FLÅTEN
Et fjerde fly har stått parkert siden januar, og i følge SAS ble det oppgitt at dette flyet skulle leveres tilbake til leasingselskapet. Nå avslører avisen at det er en konflikt rundt bruken av flyet som gjør at dette står stille på bakken.
SE-RSA skal være eid gjennom det som kalles Japanese Operating Lease with Call Option (Jolco), SAS ønsker seg ut av leieavtalen og inngå ny finansiering med en japansk bank melder DN.no. Dagens eier og utleier av flyet, fondsselskapet JPA No. 199 Co. Ltd. i Tokyo, med ukjente eiere, har gjennom en klage til dommeren i New York protestert og vil leie ut flyet til andre flyselskap heter det.
Flyet ble satt på bakken i slutten av januar etter en flyvning fra New York. Selskapet som eier flyet hevder i følge avisen at SAS urettmessig har inngått avtaler med den japanske banken MUFG Ltd. i London, som har tatt pant i flyet og som ønsker å selge flyet på tvangssalg, og at SAS vil kjøpe tilbake flyet på urimelige vilkår. Eierne av Airbus-flyet hevder at SAS senest i februar ga beskjed om at flyet var overflødig og at det skulle tilbakeleveres.
– Det er riktig at det pågår diskusjoner mellom partene som har interesser knyttet til dette flyet. Hva gjelder trafikkprogrammet, vil det alltid finnes ulike løsninger for å sikre produksjonen, ut over det ønsker SAS ikke å kommentere saken sier pressekontakt Tonje Sund i SAS til avisen.
Selskapet som eier flyet har oppgitt overfor klagen til Chapter-11 retten i New York at SAS nå ønsker å bruke flyet i trafikk igjen og at det skal aktiveres før sommersesongen starter 26. mars. I følge avisen skjer det samtidig som SAS starter sommerprogrammet med flere flyvninger til USA, og med ekstra avganger mellom Tokyo og København i løpet av påsken.
SE-RSA trengs også for å gjennomføre regulære flyvninger til og fra Tokyo fra juni. Flytiden er over 13 timer én vei for å kunne fly utenom Russland.