Foto: Hans O. Nyborg

Flere franske medier har meldt at den europeiske flyprodusenten Airbus øker produksjonen av sine fly under A320neo-familien. Flere analytikere har ment at produsenten nå får en overproduksjon som leasingselskapene står bak.

Leasingselskapene har et enormt antall fly i bestilling, det benytter Airbus seg av, og leverer nå på løpende bånd. Mandag måtte Airbus ut og forsvare seg mot kritikken, da også en av leverandørene, Raytheon Technologies, også mener det nå er overproduksjon.

Raytheon Technologies leverer motormerkevaren Pratt & Whitney, og teknisk utstyr under datterselskapet Collins Aerospace.

Motorprodusenten er skeptisk til at Airbus nå ønsker å løfte produksjonen ytterligere, til å bygge 75 Airbus fly i A320neo-familien per måned, fra dagens 40 fly i måneden. Produsenten har satt seg mål at denne økningen som nesten er en dobling skal skje raskt, og innen 2025.

Det er tøff konkurranse i produksjonen nå, med Boeing som produserer 31 fly av typen 737 MAX, men som har som mål å øke dette til 50 eller flere i måneden innen de neste tre til fire årene.

Flere analytikere er bekymret over om det virkelig er et marked for å kunne levere fra seg så mange fly. Direktøren for Raytheon Technologies sier til nyhetsbyrået Reuters at de støtter selvsagt Airbus dersom de ønsker å øke produksjonen så mye, men at det er langt unna det estimatet datterselskapet Pratt & Whitney har sett for seg frem til 2025.

Airbus kunngjorde i mai måned at målet måtte være å få til 64 fly produsert i andre kvartal av 2023, og at antallet ble økt til 75 minst innen 2025.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no