Havarikommisjonen i Kasakhstan har satt fokus på hvorvidt Fokker 100 flyet som styrtet i Almaty 27. desember 2019, hadde is på vingene under avgang eller ikke.
De første rapportene fra avlesningen av flyets ferdskriver viser at flyets flaps ikke var ute som enkelte medier har hevdet, i tillegg var de-icesystemet på flyet aktivert. Begge Rolls-Roycemotorene skal ha fungert som normalt frem til flyet traff bakken melder russiske nettaviser i dag.
Ferdskriveren blir avlest av havarikommisjonen i Russland og er for tiden i Moskva hvor den blir undersøkt. De første avlesningene av hvordan flyet oppførte seg og hvilken bane det hadde før selve krasjet skjedde viser at Fokker 100 maskinen løftet seg fra rullebanen, begynte det øyeblikkelig å svinge, tilsynelatende først til venstre, før det rullet skarpt 18,7 ° til høyre, deretter 14,5 ° til venstre og deretter 10,9 ° til høyre.
Deretter gikk turen rett til høyre for rullebanen og inn i en mur før det ble liggende i to deler i et toetasjes hus.
LES OGSÅ: FOKKER 100 STYRTET I KASAKHSTAN
Russiske havarietterforskere er klare på at det er for tidlig å si noe om årsaken til at flyet styrtet, men det er en mistanke om at flyet ikke fikk gjennomført avvising før avgangen, og at is på vingene kan ha gjort flyet ustabilt. Dette skal ha skjedd flere ganger med flere flytyper, også Fokker 100-flyene.
Selve flyturen varte kun i 36 sekunder før flyet traff veggen på huset. Fokker 100 flyet fikk kun en høyde på seks meter før det gikk i bakken. I følge ferdskriveren skal flyet ha mistet høyden etter kun 10 sekunder i luften, og deretter har turen gått rett over bakkenivået før krasjet i muren og huset.
SE GRAFIKK OVER FLYTUREN HER : (SAKEN FORTSETTER UNDER GRAFIKKEN)
LES OGSÅ: UNDERSØKER TRE TEORIER RUNDT FOKKER 100 KRASJ
Det aktuelle flyet var av typen Fokker F100 og skal ha gjennomført 52,771 cycles, og skal i følge flyselskapet ha gjennomført C1, C2 og D2-tekniske sjekker i oktober i år. Flyet var nymalt i selskapets nye farger i november i følge en pressemelding.
Både kapteinen og andrepiloten skal ha hatt lang erfaring med Fokker F100. Kapteinen hadde bak seg 21.000 flytimer totalt med 4000 timer på Fokker 100, mens andrepiloten hadde 11500 timer totalt og 5000 av disse på Fokker F100 melder FlightGlobal.
Selskapet overtok flyet fra tyske Contact Air i 2013.