Norsk-ukrainsk venneforening ber regjeringen om å gi norske F16 jagerfly til Ukraina. Norge er et av NATO-landene som har faset ut sine F16 fly. Disse flyene bør så fort som mulig overføres til Ukraina, mener Foreningen som også ber Norge bistå med opplæring av Ukrainske piloter.

Norge har i dag rundt 50 F-16 som etter planen skal leveres til Romania og det private amerikanske selskapet Drakan. Nederland har kansellert sitt salg av F-16 til Drakan for å gi dem til Ukraina. Norsk-ukrainsk venneforening mener at Norge bør gjøre det samme.

-Dette er fly som kan få avgjørende betydning for det ukrainske flyvåpenets evne til å beskytte ukrainske byer. Den norske regjeringen bør umiddelbart se på muligheten for å avslutte salget og heller overføre flyene til Ukraina, sier Jørn Sund-Henriksen, leder i Norsk-ukrainsk venneforening.

Ukrainas president Zelenskiy har i lang tid bedt om å få lov til å kjøpe vestlige jagerfly. Under helgens G7 møte, ble det klart at USA nå vil tillate at andre land kan gi sine amerikanskproduserte F-16 jagerfly til Ukraina. Tidligere har land som Nederland, Belgia, Danmark og Storbritannia tatt til orde for en F16 koalisjon for Ukraina.

Norge har siden 1980 hatt de amerikanske F-16 flyene som er av samme type og oppgradering som Danmark og Nederland vil gi til Ukraina. I tillegg til å overføre fly, kan Norge også bistå i opplæring av personell, logistikk og finansiering.

-Det er ingen grunn til at vi ikke skal bistå på samme måte som Nederland og Danmark. Ukrainske piloter er modige og dyktige, men det er ikke nok. De trenger moderne jagerfly og Norge har akkurat den typen fly som det pekes på som optimal for Ukraina, sider Sund-Henriksen.

Vestlige jagerfly er helt nødvendig for at Ukraina skal være i stand til å beskytte sivile mål over hele landet. Med F-16 kan de dekke hele det ukrainske luftrommet og skyte ned droner og kryssermissiler på vei mot mål hvor som helst i Ukraina. De kan også i større grad angripe russiske bombefly før de avfyrer kryssermissiler eller glidebomber mot ukrainske byer.

ANNONSE
Forrige artikkelNy hendelsen med 747 hos Cargolux
Neste artikkelPilotprotest mot at Finnair skal fly for Qantas