Foto: BER

Den skandaleomsuste flyplassen Berlin Brandenburg kunne denne uken feire at byggingen av skallet til den nye Terminal 2 er fullført. Det skjer ett år før flyplassen skal åpnes offisielt, og åtte år etter at åpningen skulle ha skjedd.

Terminal 2 skal kunne ta i mot og håndtere seks millioner passasjerer i året, med både ankomster og avganger. Terminalen får ingen flybroer da det vil skje ved at de reisende går gjennom en bro som forbinder de to terminalene, hvor flyene vil bli parkert på Pir Nord.

Terminal 2 skal etter planen åpnes i oktober 2020, og ledelsen ved flyplassen melder denne uken at alt går nå etter planen.

Skandale for byen og regjeringen

Den nye flyplassen i Berlin skulle ha stått klar til åpning i 30. oktober 2011, 2832 dager siden. Etter denne datoen har en ny åpningsdag blitt satt hele seks ganger.

I 2012 var over 40.000 inviterte gjester på vei til å bli med på åpningen av flyplassen, de fleste med flybilletter hos Lufthansa og Air Berlin som skulle fly de første flyvningene fra flyplassen 3. juni. Da gjestene begynte å ankomme flyplassen var beskjeden til samtlige at innvielsesfesten var kansellert, og at det ikke ble noen flytur heller.

Det skulle vis seg at hverken det tyske luftfartstilsynet eller byens brannvesen kunne godkjenne flyplassen for å åpnes for flytrafikk. Etter dette skulle den ene skandalen etter den andre ta over til stor fortvilelse for både byens politikere og den tyske regjeringen.

Byggeskandale uten sidestykke

Byggeskandalen skulle vise seg å bli så omfattende at hoder har måtte rulle både politisk og innen ledelse i tillegg til hos utbyggerselskapene.

Heiser som er bygget feil og som ikke stopper på rett sted, røykdetektorer over hele flyplassen som ikke virket, regnvann som fosset inn gjennom dårlig bygget tak, mangel på brannhemmende materialer og brannalarmer samt nødutganger, manglende gelender, trappetrinn, lamper, lister, vinduer, gulvbelegg, defekt drivstoffanlegg som ikke fungerer å tanke opp fly med, rullebane konstruert feil og over 1000 trær på området som var planet i jorden med plast rundt røttene lik at de døde.

Dette er bare noe av de mange skandalene, hvor listene er like lang som A4-ark tilsvarende en medium-stor tysk skog av trær.

Det siste året har deler av den nye flyplassen blitt benyttet som parkering for 8000 biler fra Volkswagen som det er jukset med i produksjonen.

Står fast på åpning i 2020

Selv om det ikke er første gang ledelsen lover en åpning av flyplassen neste år, er det mye som nå tyder på at marerittet går mot slutten.

Den nye flyplassen skal kunne håndtere over 27 millioner passasjerer fordelt på 20.000 kvadratmeter. Med Terminal 2 helt ferdig stiger antall passasjerer som kan håndteres til 30 millioner.

Terminal 1 står mer eller mindre ferdig til å ta i mot fly når vi skriver august 2019. Foto: BER
Innsjekkingsområdet i Terminal 1 – Foto: BER
ANNONSE
Forrige artikkelSmartLynx Airlines solgt til selskap i Emiratene
Neste artikkelLegger planer om nytt flyselskap i Tyskland på hylla