Hjem Blog Side 605

Nytt land i rekken som godkjenner 737 MAX for å fly igjen

Foto: Hans O. Nyborg

New Zealand har valgt å nå åpne for at flytypen Boeing 737 MAX kan fly til og fra landets flyplasser. Luftfartstilsynet skriver i en pressemelding at landet har tatt seg god tid til å vurdere alle sider rundt sikkerheten til flytypen.

Nå er det fritt frem for å fly MAX -fly til New Zealand og i første omgang dreier det seg om Fiji Airways som kan bli aktuell til å benytte MAX-fly. Selskapet har så langt ikke basert seg på å fly MAX, ettersom det ikke er åpnet for flyvninger enda grunnet koronapandemien.

I følge FlightGlobal er det per nå ingen andre selskap som er aktuelle for å benytte MAX-flytypen til New Zealand.

SAS henter hjem sin sjette A350

Flyselskapet SAS henter onsdag hjem nok en Airbus A350 fra Toulouse i Frankrike. På selskapets Facebook-sider heter det at dette er den sjette A350 som nå skal hentes til selskapets flåte.

Rundt klokken 13.00 var det fortsatt mulig å følge flyet på veien hjem, gjennom radartjenesten Flightradar24.com.

Den sjette Airbus A350 har fått navnet “Hjalmar Viking” og blir fløyet hjem av Thomas Luding, og Erik Bomberg sammen med flere ansatte i selskapet. Flyet skal direkte til København fra Toulouse.

SAS har åtte Airbus A350 i bestilling hos den europeisk flyprodusenten. Avtalen om kjøp av flyene ble inngått i 2019.

(+) Første fly sendes nå tilbake til USA

Foto: Inger Bjørndal Foss

Du finner våre abonnementstyper også her:
https://www.hangar.no/kjop-abonnement-4/

Er du ansatt innen luftfarten i et flyselskap, eller selskap innen luftfartsbransjen tilbyr vi spesialpris til deg.

LOGG INN MED DITT ENBRUKER ELLER BEDRIFTSBRUKER ABONNEMENT:

NB: Ser du ikke innloggingsvindu under? Det kan skyldes at abonnementet ditt er avsluttet, ikke fornyet eller det kan være noe feil med dette. Ta kontakt med oss på abonnement@hangar.no så hjelper vi deg, husk å oppgi e-postadresse du logger inn med. 

Har du brukernavn og passord kan du logge deg inn her:

 

 

 

Helikopterhavari i Follebu i 2019 skyldtes dårlig vedlikehold

Foto: SHK

Statens havarikommisjon lanserte i dag sin havarirapport etter at et helikopter av typen Hughes HelicopterS 369 havarerte i Follebu 1. august 2019.

I henhold til rapporten påpeker havarikommisjonen at årsaken i stor grad skyldes dårlig vedlikehold.

Helikopteret gjennomførte linjeinspeksjon ved hjelp av laserskanning og fotografering fra luften. Etter 52 minutters flyging ble piloten oppmerksom på en uvanlig vibrasjon i helikopteret. Vibrasjonene økte i intensitet og piloten besluttet å skulle nødlande på et jorde.

Under siste fase av innflygingen, i tre meters høyde, hørte besetningen et smell og helikopteret mistet all kraft. Piloten mistet kontroll over helikopteret som landet hardt. Høyre skid kollapset, horisontalstabilisatoren, og alle fem hovedrotorbladene var i kontakt med bakken og ble betydelig skadet. Besetningen ble ikke skadet.

Tapet av motorkraft skyldtes et brudd i den inngående akseltappen i hovedgirboksen. Akselbruddet var forårsaket av utmatting. Det har ikke vært mulig å fastslå hvorfor utmattingen oppsto. Uavhengig av årsak mener Havarikommisjonen at deler av vedlikeholdsarbeidet på hovedgirboksen ikke har vært utført i henhold til forventet standard. I tillegg mener Havarikommisjonen at vedlikeholdsstyringen og den framlagte vedlikeholdsdokumentasjonen var mangelfull. 

Sprekken i hovedgirboksens inngående akseltapp var ikke synlig uten at hovedgirboksen ble demontert. Fartøysjefen hadde følgelig ingen muligheter til å oppdage sprekken verken under daglig inspeksjon eller ved inspeksjoner forut for flyginger.

Sprekken kunne heller ikke merkes under flygingen før deformasjonen av akseltappen medførte ubalanse og vibrasjoner.

Under arbeidet med å undersøke havariet ble havarikommisjonen overrasket over følgende;

Hovedgirboksen har vært demontert minst en gang etter produksjonen. MD
Helicopters har bekreftet at girboksen er modifisert i henhold til AD 87-18-12. Det er
imidlertid ikke mulig å finne vedlikeholdsdokumentasjon som bekrefter hverken
demonteringen av girboksen eller modifikasjonen.

Flere av observasjonene som ble gjort under demontering tyder på
at vedlikeholdet ikke har vært utført i henhold til forventet standard.

Det ble funnet to vinkorker innvendig i hovedgirboksens inngående akseltappen.

Hovedgirboksen hadde på havaritidspunktet en total gangtid på 3 749,5 timer. Dette
er 749,5 timer mer enn tillatt overhalingsintervall på 3 000 timer. Hovedgirboksen har
ikke oppfylt kravene som settes for å kunne forlenge vedlikeholdsintervallet til 4 000
timer.

Helikopteret eies av First European Aviation Company og er svenskregistrert.

I sin konklusjon skriver havarikommisjonen;

Helikopteret mistet all kraft til rotorsystemet grunnet brudd i den inngående akseltappen i hovedgirboksen. Besetningen merket vibrasjoner i helikopteret kort tid før akselbruddet, men mottok ingen andre varsler. At akselbruddet skjedde i lav høyde var avgjørende for at besetningen unngikk skade. Akselbruddet var forårsaket av utmatting, men det har ikke vært mulig å fastslå hvorfor utmattingen oppsto. Uavhengig av årsak mener imidlertid Havarikommisjonen at deler av vedlikeholdsarbeidet på hovedgirboksen ikke har vært utført i henhold til forventet standard. Videre mener Havarikommisjonen at vedlikeholdsstyringen og den framlagte vedlikeholdsdokumentasjonen har vært mangelfull

(+) Skal prøvefly med passasjerer kommende mandag

Foto: Sebastian E. Burmo

Du finner våre abonnementstyper også her:
https://www.hangar.no/kjop-abonnement-4/

Er du ansatt innen luftfarten i et flyselskap, eller selskap innen luftfartsbransjen tilbyr vi spesialpris til deg.

LOGG INN MED DITT ENBRUKER ELLER BEDRIFTSBRUKER ABONNEMENT:

NB: Ser du ikke innloggingsvindu under? Det kan skyldes at abonnementet ditt er avsluttet, ikke fornyet eller det kan være noe feil med dette. Ta kontakt med oss på abonnement@hangar.no så hjelper vi deg, husk å oppgi e-postadresse du logger inn med. 

Har du brukernavn og passord kan du logge deg inn her:

 

 

 

Bakkemannskap brukte for lang tid til å sjekke inn passasjerene – 50 personer måtte stå igjen

Foto: Hans O. Nyborg

Rundt 50 passasjerer som skulle ha blitt med et Ryanair-fly fra Toulouse til Marokko lørdag 19. juni, ble stående igjen på flyplassen å se flyet ta av. Årsaken var at bakkemannskapene på den franske flyplassen hadde brukt for lang tid til å sjekke inn passasjerene.

I følge franske medier Skulle flyet fra det irske selskapet ta av 07.25 på morgningen, men var allerede forsinket da.

Ikke nok med at bakkemannskapene brukte for lang tid å sjekke inn alle som skulle reise, innsjekkingen ble også stengt ti minutter før den skulle.

Til tross for at rundt 50 passasjerer var på flyplassen i god nok tid, ble de etter å ha blitt sjekket inn sendt videre mot utgangen, der nektet flyselskapet å ta dem ombord, fordi de var fort sent ute i følge Le Figaro. Nå reagerer flere av de reisende på at de var ute i god tid, og at de var sjekket inn før tiden var ute.

Flyselskapet sier til franske medier at de har tilbudet de reisende refusjon av billettprisene.

(+) Franske myndigheter ber Norge om hjelp for manglende dagpenger til Norwegian-ansatte

Foto: Hans O. Nyborg

Du finner våre abonnementstyper også her:
https://www.hangar.no/kjop-abonnement-4/

Er du ansatt innen luftfarten i et flyselskap, eller selskap innen luftfartsbransjen tilbyr vi spesialpris til deg.

LOGG INN MED DITT ENBRUKER ELLER BEDRIFTSBRUKER ABONNEMENT:

NB: Ser du ikke innloggingsvindu under? Det kan skyldes at abonnementet ditt er avsluttet, ikke fornyet eller det kan være noe feil med dette. Ta kontakt med oss på abonnement@hangar.no så hjelper vi deg, husk å oppgi e-postadresse du logger inn med. 

Har du brukernavn og passord kan du logge deg inn her:

 

 

 

Vil gjennomføre Dubai Air Show i år

Dubai Air Show skal arrangeres som normalt i år, sier selskapet som står bak flydagene i Emiratene. Mens både Paris Air Show og Farnborough har vært gjenstander for avlysning i 2020 og 2021, velger nå Dubai Air Show å kjøre på i år.

I disse dager skulle Paris Air Show ha gått av stabelen på Le Bourget, men hele arrangementet er avlyst i år. I november blir det første flystevnet på to år åpnet. Datoene er 14. til 18. november. I 2019 var det 84.000 besøkende i Dubai, med 1200 utstillere fra hele verden.

Det blir restriksjoner på hvor mange som kan samles i utstillingshaller, på foredrag og andre samlinger under flydagene der mange møtes. Arrangøren skal avgjøre i løpet av sommeren om kun personer som er fullvaksinert skal kunne få delta under Dubai Air Show, eller om det skal åpnes også for de som ikke er vaksinert.

Det blir første gang også Israel er representert ettersom Emiratene og Israel har knyttet tettere bånd sammen siden forrige Dubai Air Show melder Reuters.

Skal ha tilbudt Norwegian å redusere etterlønnen

Den avtroppende direktøren for Norwegian, Jacob Schram, skal ha tilbudt sin arbeidsgiver å redusere etterlønnen med seks måneder.

I følge E24 skal Schram ha tilbudt en avtale som gikk ut på at etterlønnen ble redusert med seks måneder fra 15 til ni måneder, og at alle inntekter fra ny jobb kunne gå til fratrekk i oppsigelsestiden og i etterlønnsperioden, tilsammen 24 måneder.

I følge Schram ville dette spart selskapet hele eller betydelig del av etterlønnen om avtalen ble inngått. Norwegian har ikke ønsket å kommentere svaret fra sin avtroppende direktør, og holder fast ved at det ikke var mulig å komme til enighet med Schram om en lettelse i oppgjøret i forbindelse med oppsigelsen.

(+) Da nordmenn ble kjent med Boeing 737

Du finner våre abonnementstyper også her:
https://www.hangar.no/kjop-abonnement-4/

Er du ansatt innen luftfarten i et flyselskap, eller selskap innen luftfartsbransjen tilbyr vi spesialpris til deg.

LOGG INN MED DITT ENBRUKER ELLER BEDRIFTSBRUKER ABONNEMENT:

NB: Ser du ikke innloggingsvindu under? Det kan skyldes at abonnementet ditt er avsluttet, ikke fornyet eller det kan være noe feil med dette. Ta kontakt med oss på abonnement@hangar.no så hjelper vi deg, husk å oppgi e-postadresse du logger inn med. 

Har du brukernavn og passord kan du logge deg inn her:

 

 

 

Lufthansa-gruppen justerer mål for årsresultat

0
Det tyske Lufthansa-konsernet har varslet et justert EBIT-tap på 849 millioner euro i første kvartal 2024. Tapet ver høyere enn forventet på grunn av ulike...

Utløste nødsklie på Boeing 767 ved et uhell

0
Kabinbesetningen ombord i en Boeing 767 fra det amerikanske flyselskapet Delta Air Lines klarte å utløse en av flyets nødsklier ved et uhell. Det...

Monterer inn speil i bagasjehyllene på 737-flåten

0
Det koreanske lavkostselskapet Jin Air har gjort som så mange andre flyselskap, valgt å installere speil øverst i bagasjehyllene i kabinen. Samtlige av selskapets...

Starter flyvninger til Israel igjen i dag

0
Swiss International Air Lines (Swiss) planlegger å gjenoppta sine flyvninger til Tel Aviv. Etter å ha analysert situasjonen i detalj, har selskapet i følge...