12.6 C
Oslo
24/09/20
Hangar.no

Boeing 727: 737 MAX er ikke første gang Boeing opplever ulykker med ny flytype

Boeings trøbbel med den nye 737 MAX flytypen, eller rettere sagt versjonen av 737, er ikke unikt hos produsenten. Da Boeings modell 727 ble introdusert i 1964 skulle flyene bli mer miljøvennlige, bruke mindre drivstoff og det var ikke lengre behov for fire motorer, kun tre.

I løpet av de første tre månedene etter at de første flyene var levert, styrtet tre fly i USA på rappen med over 130 menneskeliv som gikk tapt. For Boeing ble ulykkene nesten en fullstopper for flytypen. På mange måter er også de tre ulykkene med på å gjøre at Boeing 727 fikk en trå start i salgstallene. Senere ble Boeing 727 en av de mest solgte flytypene Boeing har hatt.

Riktignok var dette Boeing 727-100, den første versjonen av flytypen, men året etter i 1966 døde over 130 personer på nytt i to dødsulykker med flytypen, og de påfølgende årene var ikke bedre de heller, ulykke på ulykke ble oppslag i mediene over hele verden.

Boeing 727 hos Delta Airlines

1232 menneskeliv gikk tapt i årene fra 1965 til 1975, i tilsammen 20 ulykker med Boeing 727. Riktignok var dette ulykker med forskjellige utgangspunkt i hva årsaken var, men flytypen Boeing ville ha til å være en av de sikreste som fløy verden over var langt fra dette.

Etter at Boeing hadde løst en rekke utfordringer med Boeing 727-100 ble neste versjon lansert med første flyvning av det som ble Boeing 727-200 i juli 1967. Denne versjonen ble godkjent av det amerikanske luftfartstilsynet Civil Aeronautics Board 30. november samme år.

Tre måneder etter godkjennelsen får United Airlines sitt første 200-fly som deretter havarerer under en avgang som går helt feil. Heldigvis overlevde de tre som var ombord, i cockpiten på flyet som traff en dike og ble delt opp i tre deler.

Problemet med Boeings 727 da dette var et nytt fly var at pilotene hadde store problemer med å forstå hvordan flyets vingeklaffer fungerte. Flere av ulykkene med flytypen kom etter at pilotene hadde brukt for lite flaps og fikk for stor fart på flyet inn mot rullebanen.

Civil Aeronautics Board og EASA fant den gang ingen feil på flyet, men pilotene hadde ofte for dårlig kunnskap om hvordan de skulle fly den nye flytypen. En av problemene som skulle vise seg å være en feilvurdering fra Civil Aeronautics Board i USA var at til tross for flere dødsulykker, og en helt tydelig mangel på god nok opplæring av pilotene, fikk flytypen fortsatt brukes. Det føret igjen til flere ulykker. Men Boeing 727 ble ikke satt på bakken.

Boeing måtte til slutt endre manualen for å fly 727, og samtlige piloter måtte inn til ny opplæring for å kunne fly flyene trygt.

Andre nyheter

Nå bygges den aller siste Airbus A380 hos produsenten

Hans Olav Nyborg

Første Airbus-fly for New York-London rute snart ferdig

Hans Olav Nyborg

Airbus lanserer planer for nullutslipps-fly

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer