Foto: Hans O. Nyborg

Produsenten Boeing begynner å bli utålmodig med MAX-problemene. Nå advarer produsenten for at det kan gå mot full produksjonsstans av flytypen, dersom flyforbudte varer enda lengre fremover.

Produsenten er sikker på at MAX-flyene er i lufta innen utgangen av oktober måned, skjer ikke det advarer nå Boeing-sjefen Dennis Muilenburg at produksjonen må reduseres kraftig eller stanses helt opp.

Årsaken er at produsenten med minst ett fly ut av produksjonshangaren hver dag, ikke har flere steder å parkere nye fly snart. Det er godt over 100 fly på produsentens egen fabrikk på Renton i Seattle, i tillegg er det nær 100 fly lagret på Everett, Boeing Field og Moses Lake og andre steder.

I tillegg kommer en lang rekke fly som er fløyet til ulike ørkenområder i USA for oppbevaring. Nå er det snart fullt og produsenten er klare på at både lagringsplassen, samt etterslepet på det som skal utføres i etterkant av ny godkjennelse er årsaker til at produksjonen kan stanse opp.

Dersom produksjonen må stanses blir det første gang på 20 år at produsenten må stanse byggingen av en flytype som er pågående i leveranser. Sist dette skjedde var tilbake i 1997 da etterspørsel etter Boeing 747 var så stor at leverandøren av motorer og deler til jumbojet-flyene ikke klarte å følge opp raskt nok så produksjonen måtte settes på pause.

MAX-fly som er lagret av Boeing hoper seg opp