Foto: Hans O. Nyborg

Flyprodusenten Boeing kunngjorde denne uken sine salg av fly for juli måned 2019. Den viser at heller ikke denne gangen har noen kunder lagt inn ordre for Boeings 737 MAX. Dermed går produsenten inn i sin femte måned etter at flytypen ble satt på bakken, uten noe salg av den.

Det er selvsagt ikke så merkelig, men for produsenten begynner det å bli en lang periode uten at det er sikret noen nye bestillinger for flyet.

IAG, eierselskapet bak blant annet British Airways og Iberia, har fortsatt ikke fullført bestillingen rundt sine 200 737 MAX-fly, og dermed er denne bestillingen fortsatt stående som en intensjon på å skulle kjøpe flytypen.

Konkurrenten Airbus på sin side, har til tross for en lang rekke problemer rundt produksjon av både kabiner til NEO-flyene og motortrøbbel på disse, klart å sikre seg vekst med bestillinger av nye fly som kommer jevnt og trutt inn i ordreboka.

Boeing har fortsatt 4600 Boeing 737 som skal bygges og leveres i henhold til produsentens ordrebøker. Selve produksjonen er nå nedskalert til 42 fly per måned som blir bygget ferdig, i utgangspunktet skulle produsenten ha økt dette til 57 i løpet av 2019.

Produsenten sier nå til flere amerikanske medier at selve produksjonsplanen for 737 MAX-flyene må justeres i henhold til leveranser og uteblitt bestillinger. Men hvor mange fly Boeing vil ende opp med å produsere i måneden når de først kommer i luften igjen er enda ikke bestemt.