Foo: Hans O. Nyborg

Flyprodusenten Boeing har overlevert den nye oppdateringen av programvaren for flytypen 737 MAX til det amerikanske luftfartstilsynet FAA.

FAA skal nå gjennomgå og teste ut programvareoppdateringen før den skal godkjennes for bruk i 737 MAX. Denne gangen skal også EASA og andre instanser gi sin samtykke til bruken før flyselskapene kan starte arbeidet med å oppdatere datamaskinene i 737 MAX.

I oppdateringen er det MCAS-systemet som nå skal basere sine målinger på mer enn en sensor på flyets utside. Etter å ha sammenstilt flere sensorer skal systemet fortsatt velge å automatisk senke nesepartiet på flyet for å unngå en steiling, men det at denne prosedyren gjentar seg med intervaller er nå deaktivert.

MCAS-systemet skal i utgangspunktet hindre flyet i å steile dersom nesepartiet på flyet peker for høyt opp. Det er dette systemet som kan være en av årsakene til de to ulykkene med to Boeing 737 MAX i oktober i 2018 og mars i år.

Møte med amerikanske flyselskap

Lørdag hadde Boeing et møte med de tre store amerikanske kundene, United Airlines, American Airlines og Southwest Airlines, der produsenten presenterte den nye oppdateringen av programvaren.

Flyselskapene fikk en grundig innføring i endringene i systemet, og en gjennomgang av de 15 minuttene som skal bli obligatoriske for alle piloter som skal fly 737 MAX. Det er 15 minutter med opplæring i hvordan deaktivere systemet dersom det blir behov for det.

ANNONSE
Forrige artikkelNorwegian får godkjennelse for å fly til Peru
Neste artikkelFinnair til topps i nordisk kåring