Boeings fabrikk i Seattle - FOTO: HANS OLAV NYBORG

Den amerikanske flyprodusenten Boeing har fått et nytt dilemma hva angår parkering av nye fly som er produsert og bygget ferdig. Først kom krisen med antallet 737 MAX som har måttet parkeres i hver en ledig krok hos produsenten, nå er også antallet parkeringsplasser for nye Dreamlinere brukt opp.

Både ved Boeings Dreamliner-fabrikk på Everett i Seattle, og i South Carolina står det nå over 50 Boeing 787 Dreamlinere, som skulle ha blitt levert til flyselskap verden over, men som er utsatt med levering på grunn av koronaviruset som herjer.

Antallet fly som nå står parkert og venter er over dobbelt så mange som produsenten normalt har stående i høysesongen for leveranser. Hver eneste ledig plass rundt produksjonslokaler, dekorhangarer, taksebaner og til og med deler av rullebane er benyttet for å stille opp flyene for lengre lagring.

Boeing har fra før over 400 fly av typen 737 MAX stående parkert, både i Seattle, Moses Lake og flere andre steder. MAX-flyene er parkert på alt fra de ansattes ordinære parkeringsplasser til taksbaner som har måtte stenges. Nå er også krisen i ferd med å bli enda større med alle Dreamlinere som må parkeres.

Luftfartsanalytiker George Ferguson hos Bllomberg sier til BusinessTimes at Boeings 787 vil i flere år fremover bli en flytype produsenten skal slite mye med å få solgt. Det er allerede overflod av Dreamlinere i markedet som ikke vil bli benyttet på lang tid, ettersom trafikken er lavere nå, og salg av nye fly vil ta lang tid før tar seg opp igjen.

Det gjelder også for Boeings 777 og for konkurrenten Airbus sine flytyper A350 og A330.

Boeing har måtte redusere produksjonen av 787 på grunn av plassmangel – FOTO: HANS OLAV NYBORG

Den største utfordringen nå er allikevel at flyselskap og leasingselskap ikke vil sende sine ansatte til USA for å hente nye fly, som følger av at pademien er så sterk i landet. Boeing har fortsatt sin produksjon med 14 Dreamlinere i måneden, noe som nå skaper store utfordringer med å få levert, lagret og solgt flyene. Nå er raten nedjustert til 10 fly i måneden som bygges.

I løpet av de første seks månedene har Boeing levert fra seg 36 Dreamlinere, normalt skulle dette tallet ha ligget langt høyere. I mai og juni ble det kun levert ut tre nye fly til kunder.

Flere av Dreamlinerene som står parkert hos Boeing er nye maskiner som i utgangspunktet skulle ha blitt levert til Norwegian.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no