Foto: Hans O. Nyborg

For den amerikanske flyprodusenten Boeing ble mai måned i 2020 ingen god måned hva angår passasjerfly. Produsenten hadde ingen nye fly som ble levert til kunder, eller bestillinger på nye fly.

Rett nok ble det fra Boeing levert ut fire fraktfly, og inn kom det bestilling, også det for fem nye fraktfly.

Dermed fortsetter tørken på passasjerflymarkedet. I løpet av mai kunne produsenten registrere ytterligere 14 MAX fly som ble kansellert, og tilsammen ble det da 80 MAX-fly som er kansellert så langt under koronakrisen.

Det er i stor grad de største leasingselskapene som GECAS, AGC og tilsvarende som velger å kansellere MAX-flyene de har i bestilling. Samtidig står problemene i kø for Boeing.

Ikke bare er det nå store forsinkelser i å får MAX-flyene godkjent på nytt, flyselskap mangler finansiering for å hente ut nye fly, flere selskap går konkurs eller velger å måtte terminere kontraktene for kjøp, og så er det stor usikkerhet rundt hva høsten vil bringe av konkurser, dårlige regnskapstall og svakt marked for etterspørsel.

Hos Boeing var det kun en leveranse fra 737-produksjonen på Renton, et P-8 overvåkingsfly til USA. PÅ Everett der 747, 787, 777 og 767 produseres ble det i mai kun overlevert en Boeing 767F til UPS og to Boeing 777F til China Southern.

Ingen Boeing 787 ble levert herfra til kunder, ei heller fra Boeings 787-produksjon i South Carolina. Normalt utleverer Boeing minst 10 nye Dreamlinere i måneden, melder Seattle Times.

Totalt har Boeing utlevert 60 nye fly så langt i 2020, mens konkurrenten Airbus har utlevert 160 nye fly i samme periode.

Selv om Airbus heller ikke fikk inn noen nye bestillinger av fly i mai måned, fikk produsenten heller ingen kanselleringer.

ANNONSE
Forrige artikkelKan komme til å trenge 2,2 milliarder kroner neste år
Neste artikkelAirbus vil erstatte A320 med nytt fly innen 2030