Hangar.no
Boeing 737 MAX-fly lagres fortløpende i Seattle, (3. mai 2019) - Foto: Hans Olav Nyborg
Flyprodusenter Ulykker og hendelser

Boeing innrømmer å ha hatt kjennskap til AOA-problemer på MAX-flyene i ett år

Den amerikanske flyprodusenten Boeing har gjennom en pressemelding lagt deler av kortene på bordet år det gjelder kjennskapen til problemene med AOA Disagree alert-varslene i flytypen 737 MAX.

Boeing skriver i pressemeldingen at produsenten fikk kjennskap til problemer med MAX-flyets programvare ikke samsvarte med kriteriene for fungere sammen med AOA Disagree alert, og en opsjon som flyselskapene kunne velge på MAX-flyene.

I følge Boeing skal programvaren for 737 MAX ha en innebygget lenke som gir forbindelse mellom AOA-advarsler og AOA-indikatoren i cockpiten på MAX-flyene. Denne programvaren leveres av en tredjepart og Boeing skal ha oppdaget allerede i 2017 at systemet ikke fungerte som det skulle med varslene.

AOA-advarslene kom kun opp dersom flyselskapene hadde valgt å kjøpe en aktivert indikator i displayet i cockpiten. Uten denne opsjonen ville det ikke bli gitt noen advarsel om konflikter under flyvning. Boeing presiserer at hverken Angle of attack-indikatoren eller AOA Disagree-varslene er nødvendige for å operere et Boeing 737 MAX-fly sikkert. Funksjonene i disse systemene er kun en ekstra sikkerhet skriver produsenten.

I Boeings nye programvare er nå AOA-varslene nå lagt inn som en standard på MAX-flyene og er ikke lengre en opsjon som selskapene kan velg til eller velge bort ved bestilling av flyene.

To Boeing 737 MAX-fly har havarert med over 300 menneskeliv tapt siden det første flyet av denne typen ble levert i 2017.

Andre nyheter

Turkish Airlines 777 skadet en vinge på ny flyplass i Istanbul

Hans Olav Nyborg

Boeing avviser at «797» blir bygget for kun en pilot i cockpiten

Hans Olav Nyborg

Airbus oppjusterer maks distanse for A220 – Skal kunne fly Dublin til Boston

Hans Olav Nyborg