Foto: Hans O. Nyborg

Den amerikanske flyprodusenten Boeing er på kollisjonskurs med amerikanske luftfartsmyndigheter. FAA har som en av mange punkter bedt produsenten endre måten enkelte elektriske kabler er lagt i samme kabelgate og krysser hverandre, i flymodellen Boeing 737 MAX.

Dette er ett av kravene FAA har satt for at Boeing skal kunne få godkjent flytypen på nytt. Nå mener Boeing at dette kravet er kostbart å gjennomføre og vil føre til ytterligere forsinkelser i godkjennelse og leveranse av MAX-flyene.

Fredag denne uken sendte derfor produsenten et brev til FAA der de ber om at dette kravet om endring av kablingen frafalles.

Dette punktet er det selv Boeing som har funnet som feil og påpekt overfor FAA, men nå velger produsenten å forsøke å komme seg fra at det er noe som må endres. Boeing har tidligere uttalt at kablingen av elektriske kabler i MAX-flyene er gjort på en slik måte av flere kabler krysser hverandre og er buntet sammen, noe som kan få fatale konsekvenser ved en kortslutning eller feil som kan påvirke alle kablene som ligger buntet sammen.

Skal vurdere forespørsel fra Boeing

FAA som har gitt Boeing beskjed om at samtlige MAX-fly som er produsert, og alle fremtidige fly må ettergårs slik at ingen kabler er buntet sammen, har i en e-post til LiveMint og Reuters uttrykt at de skal vurdere forespørselen fra produsenten rundt kabling i MAX-flyene, og at myndighetene først kan godkjenne flyet når alle sikkerhetsrelaterte feil eller mangler er endret.

737 Max cockpit
Boeing 737 MAX cockpit – Foto: Hans O. Nyborg

Bransjen har de siste 40 årene jobbet sammen med NTSB og FAA for nettopp å sørge for at flyprodusenter ikke gjentar feil med bunting av elektriske kabler, som var ofte gjort på 60,70 og 80-tallet, og som har gitt fatale følger i ulykker med fly når kortsluttning har ført til brann eller ødeleggelse av alle kabler som er buntet sammen.

Flere sikkerhetseksperter advarer FAA mot å gi etter for Boeings krav og mener det er økonomien på nytt som styrer selskapet, fremfor sikkerheten til alle de som er ombord.

FAA har så langt ikke konkludert med å produsentens feil med å legge buntene for nær hverandre i MAX-flyene, også er et team i NG-serien av fly som Boeing 737-700 og 800 fly.

Flere amerikanske medier, blant annet Seattle Times, melder at dette tema trolig er årsaken til at amerikanske flyselskap nå forlenger perioden ut til i august før de velger å ta inn MAX-flyene i sitt ruteprogram igjen.

ANNONSE
Forrige artikkelSAS og Finnair kansellerer Kina-flyvninger ut vintersesongen
Neste artikkelPegasus Airlines-fly måtte evakueres på flyplass i Düsseldorf