Den amerikanske flyprodusenten Boeing er kanskje ikke den rette til å smelle i dørene og rope høyt rundt feil og mangler på en flytypen, men allikevel kommer det nå kritikk mot konkurrenten Airbus fra det holdet.

Det er Reuters som melder at Boeing har løftet frem bekymring rundt valget av typen drivstofftank i langdistanseversjonen av Airbus A321, med betegnelsen Airbus A321XLR (Extra Long Range).

Boeings eksperter som har studert den nye Airbus A321XLR, sier at den ekstra drivstofftanken produsenten har valgt å utstyre flytypen med, er en tank som kan gi økt risiko for at en brannkatastrofe vil oppstå.

Boeing har nå sendt et brev til den europeiske luftfartsorganisasjonen European Union Aviation Safety Agency (EASA), hvor produsenten legger frem det de kaller bevis for at designet på selve drivstofftanken, og plasseringen av denne, er en direkte risiko for en katastrofe.

Airbus planlegger å bygge deler av den ekstra drivstofftanken i den nye modellen, langs med deler av skroget på flyet, designet til å følge flyets former, rett under kabingulvet i flytypen. Boeing har påpekt at dette er en direkte risiko overfor passasjerene, og vil trolig ikke kunne gi de som er i kabinen nok tid til å evakuere dersom en brann skulle oppstå.

Dette er også noe som European Union Aviation Safety Agency (EASA) i januar ba Airbus om en nærmere redegjørelse rundt.

Airbus på sin side avviser påstandene og legger til at versjonen av A321neo med denne ekstra lange distansemuligheten fortsatt er under utvikling. Airbus kan muligens måtte se at flytypen nå blir forsinket fra 2023 til minst 2024 eller senere.

Boeing og European Union Aviation Safety Agency (EASA) sine bekymringer er de samme rundt hva som vil skjer dersom et fly av denne typen med drivstofftankene så eksponert på innsiden av skroget, havner utenfor rullebanen, eller lander med defekte hjul.

Boeing har selv hatt samme situasjon på slutten av 1990-tallet da FAA i USA beordret produsenten til å endre designet og plasseringen av drivstofftanker i Boeing 747, etter at et fly av denne typen eksploderte under en flytur.

For Boeing handler trolig også utspillene i stor grad om å forsinke konkurrentens prosjekt, og selv kunne hente frem en ny flymodell som er tilsvarende og kan være ferdig designet innen fem år.

ANNONSE
Forrige artikkelFAA inspektør åpner opp med sannheten om 737 MAX og MCAS-systemet
Neste artikkelTo av verdens største leasingselskap mot fusjon