Foto: Hans O. Nyborg

Den amerikanske flyprodusenten Boeing går ut offentlig å sier at det er stor skuffelse at den europeiske produsenten Airbus stakk av med en gullkantet avtale om kjøp av nesten 300 fly til fire kinesiske flyselskap.

Boeings ledelse sier i intervjuer med flere amerikanske medier, blant annet CNN, at det er er de geopolitiske forskjellene som gjør at avtalen her gikk i vasken for produsenten i USA.

-Som en topp amerikansk eksportør med et 50-årig forhold til Kinas luftfartsindustri, er det skuffende at geopolitiske forskjeller fortsetter å begrense eksporten av fly. Vi fortsetter å oppfordre til en produktiv dialog mellom myndighetene i USA og i Kina gitt de gjensidige økonomiske fordelene ved en blomstrende luftfartsindustri. Salg av kommersielle fly fra Boeing til kunder i Kina gir historisk sett titusenvis av amerikanske jobber, og vi håper at bestillinger og leveranser vil gjenopptas umiddelbart, sier en talsmann for produsenten til CNN.

Fortsatt sliter Boeing med å få Kina til å godkjenne 737 MAX for flyvninger i landet, og fortvilelsen er til å ta og føle på heter det i amerikanske medier. I 2017 signerte Kina en tilsvarende avtale som den Airbus nå har snappet til seg, bestilling av 300 fly vedr 37 milliarder dollar.

Siden den gang er det få bestillinger fra Kina, men noen unntak. China Eastern Airlines la inne en MOU-avtale i mai i år for 38 fly i MAX-familien og som inkluderer fire Boeing 787.

-Det er ikke rart hvis kinesiske flyselskapers preferanse for Boeing er noe avkjølt, gitt at den amerikanske regjeringen fortsetter å bruke sin hegemoniske metode for å mobbe kinesiske selskaper, sier Cui Hongjian, direktør for Institutt for europeiske studier ved China Institute of International Studies til Global Times søndag.