I 2015 lanserte den amerikanske flyprodusenten Boeing egne roboter som gjennom programmet FAUB ( fuselage automated upright build) skulle automatisere deler av produksjonen av nye fly.
Nå får samtlige av disse robotene sparken, for nå skal menneskehender komme inn igjen og overta det robotene skulle gjøre for å effektivisere produksjonsraten. I løpet av noen få uker vil de siste roboten ha utført sine oppgaver, og mennesker vil ha tatt over jobbene.
Robotene har blitt benyttet til å jobbe i tospann for å bore hull nøyaktig og feste sammen metallpaneler som holdes oppreist for å skape den ytre rammen til flykroppene på Boeing 777.
Teknologien er levert avl Kuka Systems, et selskap med lange tradisjoner fra bilbransjen. Det var ment å erstatte de menneskelige mekanikeren som brukte håndholdte verktøy for å sette inn 60.000 nagler i hvert fly. Robotene ble vist frem som en del av den avanserte produksjonen som Boeing er banebrytende på når det gjelder 777X.
Nå er tiden for å leke med roboter over, etter flere år med mange feil, mangler og frustrasjon hos produsenten. Nå skal håndkraft benyttes for å få jobben gjort, noe som er gjort i produksjonen av Boeings 787 siden 2012.