Foto: Hans O. Nyborg

Året 2019 bli trolig ikke av de beste årene for den amerikanske produsenten Boeing, når historiebøkene i selskapet skal oppdateres. Ikke bare har flyprodusenten store utfordringer med Boeing 737 MAX-flyene, men også med flere av selskapets andre fly er det mye å ta tak i.

Nå melder selskapet at den planlagte første flyvningen med den nye generasjonen av Boeings 777, 777X, er utsatt og vil ikke skje i inneværende år. Det er store tekniske problemer med den splitter nye motortypen GE9X som gjør at både motorprodusenten General Electric og Boeing må gå flere runder med tester før en flyvning kan skje.

Dermed er det duket for forsinkelse i produksjonen og muligens også for leveransene av den nye 777X. Etter planen skulle det aller første flyet som skal testes ut å fly i løpet av april, mai i år, dette ble så utsatt til juni. Nå er det klart at det ikke blir noe av dette heller.

Foto: Boeing

I Boeings egen presentasjon av resultatet for regnskapet i andre kvartal kom det frem at første flyvning skjer i første kvartal 2020. Hvilke konsekvenser det får for produsenten at første flyvning skyves på med nesten ett år er i følge Boeing for tidlig å se nå.

Fortsatt håper produsenten å kunne levere første fly i fjerde kvartal av 2020, men tatt i betraktning at de fleste flytyper som skal sertifiseres bruker rundt 12 måneder på dette, er det mye som tyder på at første leveransen skjer først i 2021.

Emirates har 150 Boeing 777X i bestilling, mens Lufthansa, British Airways, Cathay Pacific og Singapore Airlines er andre aktører på bestillingslisten.

Boeing har ikke lykkes å sikre seg salg av flere 777X de siste månedene.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no