Foto: Boeing

Den amerikanske flyprodusenten Boeing har mye som går mot sin vei om dagen. Nå bekrefter produsenten av den største utgaven av MAX-serien, 737 MAX 10, blir forsinket med minst to år.

Leveranser av denne versjonen av MAX skulle etter planen skje i 2020, men ettersom flytypen hadde flyforbud skjedde ikke dette. Nå som flytypen kan fly igjen i USA, kommer produsenten til å gjenoppta sertifiseringen av MAX 10.

Problemene med MAX-fly og Covid-19 sørger nå for at det ikke blir noen leveranse før tidligst om to år, i 2023. MAX 10 skal kunne ta 230 passasjerer og kunne fly 6110 kilometer på fulle tanker.

Boeing har i overkant av 400 bestillinger på MAX 10, hvor United Airlines har 100 slike i bestilling, mens FlyDubai og VietJet har et stort antall fly også i sin ordre.

European Union Aviation Safety Agency (EASA) i Europa har blant annet stilt krav til Boeing om at MAX 10 for å bli godkjent for bruk innen EU og EØS må ha installert en angle-of-attack (AoA) -sensor «integritetsforbedring» – i hovedsak et middel for å redusere risikoen for feil på en av de to AoA-sensorene til flyet.

Den minste MAX, MAX 7 er også forsinket og første fly skal leveres i løpet av 2021, mot tidligere 2020 som avtalt tidspunkt, melder FlightGlobal.