Flyprodusenten Boeing i Seattle har fått sine egne inspektører på nakken, etter et forslag om å kutte 900 stillinger av denne typen.

Inspektørene har som jobb å undersøke flyene som produseres hos Boeing, og avdekke feil eller mangler som er gjort av teknikere og mekanikere, før flyet skal ut på testflyvninger og leveranse til kunden.

Flyprodusenten ønsker å kunne kutte ned på antall inspektører de neste to årene. Boeing har startet et arbeide der mekanikere og teknikere skal utføre jobben med nye og bedre verktøy, som skal forhindre at feil oppstår i utgangpunktet.

Boeing har et mål om at 95 prosent per måned av arbeidet som utføres med å bygge nye fly, skal være feilfritt. I desember 2018 kunne interne inspeksjoner hos produsenten avsløre at tallet for feilfritt arbeide var på 93 prosent. Det er en nedgang på statistikken for Boeing.

Ettersom kvalitetskravet på 95 prosent ikke kunne nås i desember 2018, må nå produsenten reversere planene om å kutte ned på antall inspektører, inntil arbeidet med å få feilfritt arbeide i 96 prosent av tilfelle er tilbake på sporet.

I følge avisen Seattle Times som har jobbet mye med å dekke denne utfordringen, er utfordringen for dagens produksjon at mekanikere hos Boeing bygger en ny Boeing 747 hver 40 dag, en ny Boeing 767 hver åttende dag og en Boeing 777 hver sjette dag. Dermed vil det ta flere måneder før Boeing kan komme seg tilbake på 95 prosent-statistikken, og starte arbeidet på nytt med å vurdere kutt av antallet inspektører.

Se også

Passasjerer raser etter konkursen i Flybmi lørdag

Lørdag var det over og ut for det skotske flyselskapet Flybmi (British Midland Regional). …