Illustrasjon: Hiroshi Igami www.facebook.com/groups/TDS.Lounge/

Den amerikanske flyprodusenten Boeing har mer en nok med sine MAX-problemer og utfordringer på både Boeing 777X samt Boeing 767 som er bygget for det amerikanske Forsvaret. Men det betyr ikke at produsenten ligger på latsiden i forhold til å tenke nye flymodeller i fremtiden.

Nå lanserer Boeing en mulig fremtid for Boeing 767 som ett nytt fly med nye motorer. Prosjektet er i følge Seattle Times døpt Boeing 767-XF og baseres på den lengste versjonen av det populære langdistanseflyet, Boeing 767-400ER.

Boeing produserer fortsatt 767 for flere fraktselskap, og som tank- og fraktfly for US Air Force. Fokuset på den nye utgaven er i hovedsak rettet mot fraktbransjen, men produsenten ser ikke bort i fra at det kan bli en ny boom i passasjertrafikk også.

Hoveddelen bak prosjektet er å kunne bruke General Electric Aviations motortype GEnx-motorer på den lange utgaven av 767. Boeing skal i følge avisen gjøre små endringer på selve skroget til 767, før det skal kunne bli lansert for potensielle kunder.

Boeing 767 skal også være utgangspunktet for Boeings ønske om å laget et fly som er i NMA-markedet, og skal bruke GEnx-motorer.

Den nye utgaven av Boeing 767 skal etter planen kunne lanseres med leveranser etter 2025.

Boeings 767-modell ble første gang tatt i bruk i 1982.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no