Illustrasjon: Hiroshi Igami www.facebook.com/groups/TDS.Lounge/

Den amerikanske flyprodusenten Boeing har mer en nok med sine MAX-problemer og utfordringer på både Boeing 777X samt Boeing 767 som er bygget for det amerikanske Forsvaret. Men det betyr ikke at produsenten ligger på latsiden i forhold til å tenke nye flymodeller i fremtiden.

Nå lanserer Boeing en mulig fremtid for Boeing 767 som ett nytt fly med nye motorer. Prosjektet er i følge Seattle Times døpt Boeing 767-XF og baseres på den lengste versjonen av det populære langdistanseflyet, Boeing 767-400ER.

Boeing produserer fortsatt 767 for flere fraktselskap, og som tank- og fraktfly for US Air Force. Fokuset på den nye utgaven er i hovedsak rettet mot fraktbransjen, men produsenten ser ikke bort i fra at det kan bli en ny boom i passasjertrafikk også.

Hoveddelen bak prosjektet er å kunne bruke General Electric Aviations motortype GEnx-motorer på den lange utgaven av 767. Boeing skal i følge avisen gjøre små endringer på selve skroget til 767, før det skal kunne bli lansert for potensielle kunder.

Boeing 767 skal også være utgangspunktet for Boeings ønske om å laget et fly som er i NMA-markedet, og skal bruke GEnx-motorer.

Den nye utgaven av Boeing 767 skal etter planen kunne lanseres med leveranser etter 2025.

Boeings 767-modell ble første gang tatt i bruk i 1982.