Foto: BRA

Erik G. Braathen lanserer nå planer for et nytt flyselskap, sammen med flere tidligere navn fra Norwegian, er målet å ha et selskap på vingene innen sommeren 2021.

Det var i en pressemelding at Braathen kunne fortelle at det skal etableres ett nytt selskap innen norsk luftfart. Målet skal være å etablere et selskap tilpasset den økonomiske virkeligheten og behovene passasjerene virkelig har heter det.

– Vi har en sterk lidenskap for norsk luftfart. Vi tror ikke at markedet vil komme tilbake dit det var i forkant av koronapandemien. Vi vil benytte all vår erfaring og kompetanse for å bygge et nytt, norsk flyselskap tilpasset den økonomiske virkeligheten og passasjerenes behov, sier initiativtaker Erik G. Braathen.

Foreløpig er det gitt få detaljer rundt hvilken flytype, hvilke flyplasser og hvilke ruter som skal opereres.

Med seg på laget har Braathen blant annet Asgeir Nyseth som tidligere var driftsdirektør i Norwegian, Brede Huser som var direktør for Norwegian Reward og Thomas Ramdahl som var kommersiell direktør i Norwegian. Alf Sagen og Tord Melling skal også være del av teamet bak det nye flyselskapet.

Navnet er heller ikke gjort kjent.

Selskapet lanseres i en tid der norske myndigheter jobber for å sikre drift og arbeidsplasser i luftfarten, og behovet for fornyelse er stort. Tilbakemeldingen fra sentrale luftfartsaktører er positive, og møter med nærings- og samferdselsmyndigheter er gjennomført. Selskapet jobber nå med finansiering av satsingen, basert på privat kapital og tilgang til midlertidige og relevante statlige støttetiltak. Vi har sendt en formell henvendelse til Næringsdepartementet som omhandler ønske om økonomisk støtte.

– Vi mener det er riktig tidspunkt for å starte et nytt flyselskap nå. Vi leier inn moderne fly til en rimelig pris, ansetter de beste medarbeiderne, og bygger et heldigitalt selskap med lite kompleksitet som gjør at vi får lave kostnader og kan tjene penger med færre fly. For kundene skal vi tilby konkurransedyktige priser og en effektiv og god digital reise fra bestilling til ankomst.

Mer enn 25 personer jobber nå for fullt med å bygge det nye flyselskapet, som planlegger å starte opp med fem fly av typen B737-800 eller A320, og ha første fly i lufta i løpet av første halvår, 2021. Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022. Besetningen ombord vil være underlagt norske kollektivavtaler.

ANNONSE
Forrige artikkelWizz Air med større satsning i Norge
Neste artikkelAirbus lanserer business-utgave av A220