Wikipedia

Fraktselskapet UPS har startet arbeidet med å bygge om cockpiten på sine 52 Airbus A300-600F fraktfly. Selskapet har inngått en avtale med Honeywell som omfatter oppgradering av cockpitinstrumenter til dagens standard.

Honeywell skal installere nytt GPS-system, ny værradar, nytt FMS (Flight Managment System) og et nytt integrert ACARS-system i tillegg til en lang rekke hjelpesystemer og bytte av instrumenter.

Det første flyet er i følge nettstedet Ch-Aviation allerede fløyet til Toulouse i Frankrike hvor arbeidet med å bygge om flyene skjer.

I gjennomsnitt er flåten med Airbus A300-600F hos UPS 17 år gamle, men nå gir oppgraderingen mulighetene for å kunne forlenge levetiden på flyene med opptil 15 år heter det.

Selskapet hentet inn de fleste Airbus A300-600 i år 2000 og 2001, mens de siste ankomne flyene kom i 2006. Flytypen ble produsert mellom 1983 og 2007.

Airbus har estimert at rundt 300 Airbus A300-600 og Airbus A310 fortsatt vil være i trafikk etter år 2025, og med stadig flere av flyene som oppgraderes vil de trolig bli å se i mange år fremover.