Canberra flyplass parkerte bil bak hjulene på 737 – Ba selskapet betale med kredittkort

Da pilotene ombord på et Boeing 737-800 fly fra selskapet Qantas valgte å lande på flyplassen Canberra i mars 2017, ante de lite om dramatikken som utspille seg før flyet fikk ta av igjen.

Canberra er forbundshovedstad i Australia. Byen ble reist midt mellom de to viktigste australske byene, Melbourne og Sydney. Med 170 personer ombord landet flyet i mars 2017 på grunn av dårlig vær på flyets rute fra Auckland til Sydney.

Det var pilotene som tok avgjørelsen om å lande flyet på flyplassen for å vente på bedre vær. Da pilotene mente været var bedre og flyet kunne fortsette, ble de møtt med at en bil fra flyplassens sikkerhetsavdeling var parkert bak flyet for å hindre det i å bli dyttet ut fra terminalen.

En representant for flyplassen møtte opp i flydøren med en regning på 18.000 australske dollar. Dette var for å ha landet uten godkjennelse og avtale med flyplassen het det.

Den ansatte krevde at regningen ble betalt med kredittkort før bilen ble flyttet, og flyet kunne forlate flyplassen.

Situasjonen skal ha vært svært så amper, men etter at pilotene meldte fra til flyselskapets operasjonssentral, og en høytstående leder i selskapet tok kontakt med flyplassen, ble bilen flyttet og flyet fikk lov å reise.

Nå er saken dukket opp i australske medier og er bekreftet av flyselskapet som sier de var sjokkert over oppførselen til flyplassen. Qantas har flere ruter til Canberra og er av kundene flyplassen bør ta vare på sier en talsperson for Qantas til Australian Aviation.

Flyplassen sier på sin side at flyselskapet ikke hadde avtale for dette aktuelle flyet, eller destinasjonen flyet kom fra. En talsperson for flyplassen sier til avisen The Canberra Times at beløpet på 18.000 skulle dekke en landing som ikke var planlagt og som ville koste de ansatte på flyplassen ekstra jobb.

 

 

Kommentarfeltet er stengt.