Foto: Hans O. Nyborg

Nettstedet Simple Flying har i et intervju med flyselskapet Wizz Air fått noe av svaret på hvorfor selskapet var mislykket i sitt forsøk på å erobre det norske markedet.

På spørsmål rundt hva som skjedde svarer George Michalopoulos at selskapet underestimerte hvordan det norske markedet fungerte. Wizz Air-sjefen sier at de ikke var forberedt på at nordmenn var så tro mot sine lokale flyselskap som Widerøe, Norwegian og SAS for den del.

Det var i november 2020 at flyselskapet fra Ungarn kastet seg inn på det norske markedet og valgte å fly også innlands på ruter fra Oslo til Bergen og Trondheim samt Tromsø for å nevne noen. Syv måneder senere ble samtlige innlandsruter lagt ned og flyene flyttet andre steder.

Direktøren skylder på at nordmennene ikke var interessert i det selskapet kunne tilby. På flere av rutene ble det fløyet med dårlig belegg i kabinen, og da innså ledelsen at her var det et marked de ikke kunne nå igjennom for å spille på lik linje med de allerede etablerte selskapene.

Folk ville heller fly med de tradisjonelle selskapene, spesielt Widerøe og Norwegian, sier selskapet. Det blir ikke nevnt noe om at det var en pandemi på gang, myndighetene frarådet innlandsreiser og med stor smittespredning var det et fåtall som kastet seg på et fly i perioden Wizz Air forsøkte å få tak på markedet i Norge.

I følge Simple Flying valgte selskapet å flytte all sin kapasitet videre til andre steder, for å kun beholde enkelte ruter fra Europa til Norge.

-Wizz Air har allerede etablert seg som en stor aktør på det norske innenriksnettet. I en tid der luftfartsnæringen i verden, og kanskje spesielt i Norge, blir hardt rammet, sørger Wizz Air for at den norske befolkningen kan reise klimavennlig og til en rimelig pris. Wizz Air kobler Norge sammen”, sa Andras Rado, kommunikasjonssjef i Wizz Air i november 2020.

Selv skrøt selskapet av at det var i ferd med å sette luftfartshistorie i Norge. På bare seks uker – rekordtid i norsk målestokk – hadde Wizz Air åpnet 15 innenriksruter, og åpnet to baser i Norge. 

Også Avinor var fra seg av glede da Wizz Air åpnet nye ruter i november 2020.

– Satsingen til Wizz Air i Norge bekrefter hvor attraktivt det norske innenriksmarkedet er, også for internasjonale aktører, Vi opplever dette som positivt og ønsker satsningen velkommen sa Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

I løpet av oktober og november ble det åpnet flere ruter, nye baser og lovnad om opptrapping av tilbudet. Både næringslivet, kommuner og fagforeninger raste fra seg om selskapets mer eller mindre gode tilretteleggelse for ansatte i selskapet.