Foto: Hans O. Nyborg

Fakta:

Boeing 737 Max er utstyrt med større, mer drivstoffeffektive motorer enn tidligere 737-versjoner, en endring som flyttet tyngdepunktet fremover og øker potensialet for at nesepartiet til flyet kan stige etter avgang. Boeing opprettet programvaren kjent som Maneuvering Characteristics Augmentation System, eller MCAS, for å motvirke denne risikoen. MCAS bruker sensorer til å sørge for at nesepartiet holder seg stabilt, eller synker dersom det oppdager at flyets vinkel gir fare for at flyet steiler. Ved å måle posisjonen til flyets vinger i forhold til luftstrømmen, indikerer systemets sensor til piloter om flyet er i fare for å stoppe opp, fly for sakte eller flyr for bratt til at det kan klare klatringen. Det er et helt nytt system på 737 Max-fly, som ikke finnes på f.eks Boeings 737-700 eller 737-800. Imidlertid kan det oppstå problemer når MCAS-systemet automatisk skyver flyets nese ned, dette kan potensielt overraske piloter som ikke er gjort kjent med systemet. Piloten kan overstyre systemet, men det krever at de har fått opplæring og er oppdatert på muligheten. sine kommandoer. Da 737 MAX ble levert til kundene fra 2017 ble både flyprodusenten Boeing og FAA 8Luftfartstilsynet i USA) eninge om at det ikke var behov for å informere flyselskapene eller piloter om endringen i flykontrollsystemet. Flere medier melder at Boeing og FAA samt EASA besluttet å informere piloter i hvert fall delvis for å minimere kostnadene ved omskolering av piloter etter ulykken med et MAX-fly fra Lion Air i oktober 2018.
ANNONSE
Forrige artikkelSatellitt som fanget flymønsteret til Ethiopian har data frem til flyet gikk i bakken
Neste artikkelEndrer flypassasjeravgiften fra 1. april