Foto: Hans O. Nyborg

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA har nå fullført den endelige listen med krav overfor Boeing, med det som må fikses før 737 MAX-flytypen kan godkjennes i USA på nytt.

Det er etter flere tester av flytypen, basert på Boeings endringer og oppgraderinger, er det nå en listen bestående av fire hovedelementer som produsenten må endre på. En talsmann for FAA sier til nyhetsbyrået Reuters at dette er fire design- og operasjonelle elementer som Boeing må endre for at FAA skal bli fornøyde med flyet.

Programvaren for FC- Flight Control må oppdateres med en rekke parametere, ny utgave av programvaren som skal generere advarsler må på plass, FCOP- Flight Crew operating procedures skal endres og fortsatt er det kabling i flyet hvor elektriske kabler møter andre typer kabler som må buntes opp og endres på.

require installing new flight control computer (FCC) software,

revising the existing Airplane Flight Manual (AFM) to incorporate new and revised flightcrew procedures,

installing new MAX display system (MDS) software,

changing the horizontal stabilizer trim wire routing installations,

completing an angle of attack sensor system test,

performing an operational readiness flight

Deretter skal nye tester av flytypen utføres. Det spår dermed en tvil om flytypen vil kunne bli godkjent i løpet av 2020 i USA, ettersom enkelte av punktene som skal endres vil ta tid for Boeing å utføre.

Når Boeing har endret disse fire elementene, skal FAA fullføre sin godkjennelse, for deretter å la TC i Canada og EASA i Europa utføre sine egne tester av flytypen, før den er godkjent i Europa og Canada.

For de to sistnevnte er det dermed klart at MAX-flyene ikke flyr igjen før tidligst i slutten av første kvartal 2021, høyst trolig senere.

Boeing har hele tiden satset på at MAX-flyene var i luften igjen innen sommeren 2020, nå er datoen flyttet til oktober i år, men denne datoen ryker også høyst sannsynlig.

FAA har også en høring ute hos offentligheten på en godkjenning av flytypen, med en frist for å svare i slutten av august. Dette vil også forsinke arbeidet med å få flyet godkjent, ettersom svarene som kommer inn fra høringen også skal gjennomgås og sikres at blir fulgt opp.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no