Flere kunder kontakter nå forsikringsselskapet som følge av forsinkelser på europeiske flyplasser. Mange misforstår hvor de skal henvende seg for å få erstatning.

Det er fare for flystreik og bemanningsproblemer ved flere europeiske flyplasser denne sommeren. Det betyr at mange reiseklare nordmenn kan bli berørt av forsinkelser og kanselleringer, og allerede nå merker forsikringsselskapet Fremtind at det er en økning i henvendelser fra kundene.  

– Mange kontakter oss for erstatning. Men reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer. Du må kontakte flyselskapet om streiken gjør at flyet ditt blir innstilt, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank1 og DNB.   

Selvforskyldt forsinkelse dekkes ikke

Mange skal ut og fly på samme tid i sommer, og da er det fare for ekstra lange køer i både sikkerhets- og passkontrollen. Skulle du være så uheldig å miste flyet på grunn av for sent oppmøte, er ikke det tilstrekkelig grunn for å få erstatning. 

– Er du selv skyld i å miste flyet, er du dessverre ikke dekket av reiseforsikringen. Da anbefaler vi å sjekke med flyselskapet eller reisearrangøren, forklarer Hofstad-Nielsen.  

Ta vare på kvitteringer

Hvis det derimot er transporten til flyplassen som er forsinket, anbefaler skadeforebyggeren at du kontakter fly-, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk flyet.  

– Medfører forsinkelsen merutgifter for å innhente fastlagt reiserute, kan vi dekke det du ikke får erstattet fra flyselskapet/transportselskapet, tipser skadeforebyggeren.  

Da er det viktig å ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport. 

ANNONSE
Forrige artikkelNorwegian-fly måtte avbryte flygning på grunn av sprukket frontrute
Neste artikkelGlobal Airlines henter inn ytterligere tre Airbus A380