Electric Aviation Group (EAG) har lansert planer for et hybrid-fly som kan ta opp mot noen og 70 passasjerer. Det som trolig kan bli verdens første hybrid elektriske fly av denne størrelsen, kan også være godt tilpasset Norge og norske mål om få luftfarten elektrisk.

EAG er basert i Storbritannia og har lansert planene for en flytype beregnet for regionale ruter, under navnet Hybrid Electric Regional Aircraft (HERA). Flyet er STOL (Short take-off-and-landing)-tilpasset og har Gear Assisted Take-Off Run (GATOR) som gir det raskere avgang for å spare på energien.

Produsenten har valgt en hybridløsning som går delvis på elektrisitet, men som raskt kan erstattes med batterier som gir flyet fullverdig elektrisk kraft på 100 prosent, dersom teknologien er kommet langt nok i løpet av de neste fire til fem årene.

Flyet er også tilpasset for å kunne brukes til passasjerflyvninger på dagtid, og fraktflyvninger på nattestid.

I følge produsenten skal batteriene i flyet kunne lade seg selv under flyvning, noe som gjør at tiden på bakken mellom flyvningene blir tilnærmet som normalt, uten behov for lading. I tillegg lover også produsenten at flyet vil ha svært lave utslipp av støy, nærmest stillegående som en el-bil.

Produsenten har sin base i Bristol, og med støtte fra samferdselsdepartementet i Storbritannia er det ventet at produksjonen av flyet kan gi opp mot 25.000 arbeidsplasser. Målet er at det første flyet skal kunne ta av i 2028, dersom alt går etter planen.

Det er nå 25 forskjellige komponenter som venter patentregistrering i forbindelse med den nye flytypen.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no